Ораторське мистецтво. 10 потужних вправ

Ораторське мистецтво. 10 потужних вправ

Ораторське мистецтво потребує практики. Якщо ви дійсно бажаєте навчитися невимушено розкривати власні ідеї, то миттєво здобуваєте бонусні бали в соціальній ієрархіє. Сьогодні ви дізнаєтесь про вправи, які стануть першими впевненими кроками до впевнених публічних виступів.

МЕНЮ “ОРАТОРСЬКЕ МИСТЕЦТВО”

Існує багато вправ, які дадуть змогу прокачати своє ораторське мистецтво. Сьогодні поділюся лише найпопулярнішими. І це не тому, що я не хочу вам розповідати, чи тому, що вони таємні та передаються з уст в уста учасниками таємної масонської ораторської організації. Зовсім ні.

Я даю кілька вправ лише тому, що багато теорії, як правило, убиває бажання практикувати. Уявіть, що в цьому дописі я зібрав би 1000 вправ для прокачки професійного володіння ораторським мистецтвом. Та ви б уже на 17-й вправі відключилися і подумали: «Та нафіг воно мені здалося».

Минулого тижня ви дізналися про 10 способів покращити свої ораторські здібності. Цей допис був стратегічний. Сьогодні зосередимося на тактиці – на невеликих вправах, що можуть дати великий результат.

Отже, усього 10 вправ. Якщо ви їх виконаєте, то отримаєте стовідсотково кращий результат, ніж від прочитання 1000 вправ. Тому закочуйте рукави, розминайте голосові зв’язки – і вперед!

ВПРАВА «ІСТОРІЯ ПРО ТРИ СЛОВА»

Потрібна компанія щонайменше з трьох людей. Кожен кидає кілька клаптиків паперу в шапку/каструлю/світле майбутнє. На кожному папірчику написано один іменник.  Далі завдання учасника витягнути наосліп три клаптики паперу і з написаними на них словами розповісти історію. Для розповіді буде достатньо 2 хвилини. 

Ваше завдання: без часу на обдумування розповісти історію, в якій прозвучать ці три слова. Та розповідати необхідно так, щоб ніхто не здогадався, які саме слова ви витягнули. Ось тут і треба використати всю хитрість та вміння розповідати історії.

Завдання слухачів: вислухати вашу історію та спробувати вгадати, які саме три слова було написано на клаптиках, які ви витягнули. У кожного є по одній спробі. Учасник не може називати ті слова, які він писав на клаптиках паперу.

ВПРАВА «ВІКІПЕДІЯ»

Завдання навчитися імпровізовано говорити на будь-яку тему багато інформації. Ніколи ораторське мистецтво не ставить за ціль говорити багато. Його мета – це не кількість сказаних слів, а можливість вплинути на рішення аудиторії. Та в цій вправі наше завдання навчитися швидко діставати зі своєї голови якомога більшу кількість інформації.

 Для цього ви відкриваєте книжку (сайт, блог, газету, соцмережу) і шукаєте іменник. Перший, який потрапив у поле зору, і стає темою вашого виступу. Ваше завдання розповідати все, що ви про нього знаєте.

Для початку спробуйте розповідати 1 хвилину. Коли стане занадто легко, то починайте збільшувати час.

ВПРАВА «ВИСТУП НА НЕРЕАЛЬНУ ТЕМУ»

Це моя улюблена вправа, яку я обов’язково даю на базовому курсі з ораторської майстерності. Ваше завдання в тому, щоб згенерувати тему, якої не існує, та говорити про неї 2 хвилини. 

Багатьом ця вправа спочатку дається важко, бо усі звикли говорити логічні речі, які мають обґрунтування. А тут це правило не діє. 

Вправа має глибокий зміст – вона дає змогу запустити мислення та вчить швидко озвучувати думки, які приходять в голову.

Ось кілька прикладів «дивних / нереальних» тем, на які можна виступати:

– Вплив законів Ньютона та курс долара.

– Традиції ескімосів під час міграції в українські джунглі.

– Змагання коал у випіканні олівців.

– Дифракція параболоїдної оболонки філіальної граноми (немає значення, що ви не розумієте більшості із цих слів, їх і не потрібно розуміти у цій вправі – просто розповідайте).

Можливо, після прочитання у вас склалося враження, що ви б не справилися. Повірте мені – це не так. Як тільки ви почнете розповідати, то лиш тоді відчуєте смак цієї вправи.

тост на весілля

ВПРАВА «ПІНГ-ПОНГ»

Якщо ви грали у настільний теніс (інша назва – «пінг-понг»), то знаєте, як швидко там перекидають м’ячик з однієї половини столу на іншу. Ваше завдання полягає в тому, щоб назвати свою асоціацію на слово, яке почуєте від напарника. А він, почувши, що сказали ви, у відповідь каже свою асоціацію. Ось так і передаєте право слова один одному.

1: сонце

2: пляж

1: море

2: корабель

1: капітан

2: футбол

Якщо слово вже було кимось з вас назване, то повторно називати його не можна. Цю гру можна грати, коли ви подорожуєте. Спробуйте називати свої асоціації так, щоб затримка між словами була мінімальною.

ВПРАВА «СЛОВА НА ЛІТЕРУ»

Вам називають літеру, а ваше завдання – назвати за 1-2 хвилини якомога більше слів, які з неї розпочинаються. У класичній версії необхідно називати лише іменники (але не власні назви). Тобто, якщо названо літеру «К», то «кран» буде зараховано, а «Кирило» залишиться за бортом. Оскільки літер не так і багато, а пограти в цю гру хочеться, то можна іменники замінити прикметниками або дієсловами.

ВПРАВА «ШАОЛІНЬ»

Продовжуємо прокачувати ваше ораторське мистецтво.

Потрібно мінімум двоє учасників. Перший учасник генерує тему, на яку він буде говорити (вона може бути як реальною, так і «виступ на нереальну тему»). Завдання другого – жестами передавати зміст того, що говорить перший гравець. 

Вправа дає змогу розпрацювати жестикуляцію – зробити жести більш різноманітними, широкими та пластичними.

ораторське мистецтво 2

ВПРАВА «ПЕЧА-КУЧА»

Це дуже крутий виклик – проговорити виступ під чужі слайди. Про саму «печа кучу» (з японської дослівно означає балаканина) можете прочитати в інтернеті. Вправу придумав не я, а лише запозичив її зі світової практики тренування до публічних виступів.

Організатор готує презентацію на 8 слайдів. На кожному слайді є фотографія, яка ніяк не пов’язана з попередньою. Тобто, якщо після фотографії зебри буде йти фотографія слона, – це поганий варіант. А от якщо після зебри з’явиться слайд з порохотягом чи баскетбольним майданчиком, то буде ОК.

Завдання гравця вийти в центр і почати розповідати якусь тему (на ваше вподобання). Паралельно з ним вмикають презентацію організатора, яку гравець бачить вперше. При цьому слайди перемикаються кожні 20 секунд. Завдання: виголосити свою доповідь так, щоб слайди підходили до теми.

Ця вправа завжди заходить на ура, скільки б я її не проводив.

ВПРАВА «ЛЮДИНА-ОРКЕСТР»

А тепер перейдемо до вправи, яка допоможе розпрацювати голос і водночас попрацювати над дикцією.

Чи ви колись пробували читати вголос?

Вірю, що не кожен це пробував, адже не всі бачать користь від цього. Та якщо читати не надто швидко, то це буде чудово нагода відточити свою дикцію. А якщо вам цього замало, то можете сюди додати ще й акторську складову. Для цього спробуйте читати текст в різних образах. Ось кілька образів, які найчастіше використовую я:

– «Естонець» (говорити повільно, затягуючи усі голосні);

– «Коментатор» (начитуємо якомога швидше);

– «Зануда» (озвучуємо текст максимально монотонним голосом);

– «Конферансьє» (промовляємо текст короткими фразами, завершуючи кожну максимально гучно);

ВПРАВА «ГРА ПРЕСТОЛІВ»

Нарешті, і телебачення стане в пригоді – перегляди “гри престолів” допоможуть вам розвинути як ораторське мистецтво загалом, так і навичку мовної імпровізації, зокрема.

Тут одним гравцем не обійтись – ідеально якщо буде 4-7 учасників. Вправа розвиває вміння виступати без підготовки та легко «діставати» слова зі своєї голови.

Усі гравці сідають у коло. Обраний гравець починає розповідати історію. Бажано, щоб це не була класична історія, яка відома всім. Буде цікавіше, якщо він придумає героя і почне розповідати про його пригоди. І розповідає він свою історію до того часу, як не почує плескання в долоні гравця, який сидить від нього по ліву руку. Це сигнал переходу ходу. На цьому перший гравець замовкає, а той, хто ляснув в долоні, продовжує історію, починаючи з останнього почутого слова.

Наприклад, історія може бути такою:

1: – Петро Іванович був крутим електриком, який після завершення пекарського університету вирішив розпочати… (хлоп)

2: – … вирішив розпочати розбудовувати Україну. І почати він захотів з розробки нового програмного забезпечення для… (хлоп)

3: – …для куми Світлани, яка давно на нього не звертала уваги, бо думала завжди усиновити… (хлоп)

4: …усиновити Сильвестра Сталлоне…

Вправа називається «гра престолів», тому що завдання кожного наступного гравця не просто продовжити, а зробити несподіваний поворот. І ніхто не забороняє вам вбити головного героя чи вивести на перший план другорядний образ. Усе у ваших силах.

ВПРАВА «ТЕЛЕПАТ»

Заходите на Youtube та знаходите ролик, в якому експерт ділиться власною думкою. Це може бути як формат інтерв’ю, так і формат монологу. 

Ваше завдання – клацнути у будь-якому місці шкали часу та прослухати 10-15 секунд відео. А далі ставите ролик на паузу та продовжуєте говорити замість експерта.

ораторське мистецтво 3

ВПРАВА «ТРЕЙЛЕР»

Ваше завдання розповісти про кінофільм, мультфільм, телесеріал або книгу. На все про все у вас хвилина-півтори. Своїм виступом ви маєте зацікавити слухачів. Ну, і звісно, що без спойлерів – не потрібно розповідати, чим завершується розрекламований продукт. Можливо, ви полоните серця слухачів і вони захочуть переглянути чи прочитати те, що ви порадили.

До речі, є кілька крутих художніх фільмів про ораторське мистецтво. Заходьте та насолоджуйтесь.

ВПРАВА «МУДРЕЦЬ»

Невеликий бонус від мене. 

Ще одна неймовірно потужна вправа для прокачування свого ораторського мистецтва. Вона допоможе легко заповнити структуру вашого публічного виступу та наповнити його глибоким сенсом.

Якщо ви знайомі з притчами, то знаєте, що головні герої діляться з нами мудрими ідеями, демонструючи це через якісь побутові речі, наприклад:

– чашка з водою демонструє, як один і той самий об’єкт бачать оптиміст і песиміст;

– книжка символізує людину, а текст – її внутрішній світ. Перше враження у нас складається завдяки зовнішності (обкладинці), і лише потім ми пізнаємо, ким насправді є ця людина;

– повербанк символізує людину, яка може «підзарядити» нас, коли ми відчуваємо себе знесиленими. Важливо дбати, щоб і ця людина заряджалася регулярно.

Прикладів може бути багато. Думаю, що суть ви вловили.

Завдання – пояснити глибоку ідею за допомогою предмета, який вам назвали. Наприклад, вам кажуть: «Ноутбук». І ви ділитесь мудрістю: «Ноутбук складається з двох частин – заліза (хард) та програмного забезпечення (софт). Для того, щоб ноутбук почав робити нові речі, йому достатньо встановити нову програму. Така сама трансформація відбувається з нами, людьми. У нас теж є залізо (тіло) та програмне забезпечення (мозок). І коли ми проходимо тренінг, то ми, фактично, оновлюємо своє програмне забезпечення. То ж подбаймо, щоб на нашому комп’ютері завжди стояло найновіше програмне забезпечення».

Якщо ви навчитеся швидко проводити паралелі між ідеями (абстракцією) та побутовими об’єктами (конкретикою), то ваші виступи стануть значно  яскравішими та переконливішими.

Висновки

Кожна з цих вправ дозволить вам прокачати ту чи ту навичку публічного виступу. Але це станеться лише за однієї умови: ви будете практикувати. Ораторське мистецтво потребуй постійної практики. Описані 12 вправ дозволять урізноманітнити свої щоденні тренування.

А в коментарях напишіть, яка з наведених вище вправ вам сподобалася найбільше. Якщо цей пост буде дуже корисним і коментарів буде багато, то незабаром поділюся ще однією порцією творчих завдань з ораторського мистецтва.

Ці вправи допомагають розвинути уміння й навички мовної імпровізації. Якщо ви хочете дізнатися, як це може вам допомогти вийти із ситуації, коли під час презентації забули, про що маєте говорити далі, то прочитайте допис про ораторську амнезію.


Онлайн-курс “Постановка голосу та мовлення”

Попереду у вас 4 тижні роботи над собою. За цей час ви:

  • розширите свій словниковий запас;
  • виробите стратегію розвитку власного голосу;
  • дізнаєтесь як влаштований голосовий апарат та за рахунок чого ви можете зробити свій глос сильнішим та приємнішим;
  • почнете бережніше поводитись з голосом (голосова гігієна);
  • відчуєте, що голос – це частина вас.
  

Схожі записи

5 коментарів

  1. Щиро дякую за неймовірно цікаві вправи! Веду курс “Мистецтво спілкування” у 5-9 кл.- це справжня знахідка для роботи. Можливо, у Вас є посібник для подібних занять, буду рада придбати. Нових ідей Вам і креативу!

    1. Дякую вам за коментар.
      Матеріалів в Україні мало. Думаю, що хорошим рішенням було б зібратися з іншими ведучими ораторських курсів та, обмінявшись думками та досвідом, розробити свою програму. Якщо вам це підходить, то можемо змістовно поспілкуватись щодо такої ініціативи.

  2. Добрий ранок)
    Надзвичайно цікава стаття. А ваш стиль написання- заполонив мене.
    Читається на одному диханні. Буду, із задоволенням ,слідкувати за Вами і навчатися новому. Натхнення Вам)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *