fbpx

10 способів покращити ораторські здібності

10 способів розвинути ораторські навички

Чи бували у вас провальні виступи? Чи траплялося вам проводити презентацію на тему, якою досконало володієте, а, в результаті, виходив настільки поганий виступ, що ви хотіли якнайшвидше забути про нього? І головне – ви не знали в чому причина. На чому необхідно зосередити увагу? Які навички необхідно прокачати, щоб цей жах ніколи не повторився?

Як стати хорошим оратором?

Сьогодні я запропоную вам 10 ідей, які допоможуть зробити ваші виступи кращими. Звісно, що за умови, що ви не обмежитеся лише прочитанням, а проведете аналіз, розробите план роботи над своїм стилем публічних виступів і розпочнете діяти.

1. Стара добра підготовка – ваша основа

Звісно, що можна і без підготовки виступити добре. Можливо, навіть двічі. Та вдача, рано чи пізно, від вас відвернеться і тоді ви добряче впадете своїм професійним обличчям у репутаційну багнюку. Будь-який професійний спікер скаже вам про те, що все розпочинається з підготовки. В цій процедурі немає нічого таємничого чи надскладного – це просто набір простих кроків, кожен з яких робить вас ближчими до крутого публічного виступу.

Не буду зараз детально розповідати про те, як спікер має готуватися до виступу, бо уже раніше описував алгоритм створення виступу. 

Просто пам’ятайте про те, що якщо ви готуєтесь як-небудь, то і результати будуть такими ж. Тому, готуйтеся, але не перетренуйтесь.

2. Ораторське мистецтво не без імпровізації

Реальний світ не завжди відповідає нашим очікуванням. А тому, і в житті і на сцені ми завжди маємо бути готові діяти за обставинами. Підготовка, про яку ми говорили в попередньому пункті, безумовно важлива. Та ви маєте бути готові, що щось піде не за планом. 

Наприклад, ви планувати що аудиторія буде активно слухати, а виявилося що попередній спікер своїм занудством настільки втомив слухачів, що вони просто засинають. І вам необхідно «розбудити» публіку. Можна замовити стриптизерку – це варіант. Але часу у вас на це не буде. Вам танцювати стриптиз? Невдала ідея – після цього, в ролі спікера вас уже не будуть сприймати. А ось запрошень на вечірки отримаєте вдосталь.

Що робити в цьому варіанті?

Додавайте більше інтерактиву, розповідайте історії. Навіть якщо, а ні перше, а ні друге ви не планували. Є нові обставини й ваше завдання на них зреагувати. Якщо попереду вашого корабля айсберг, то гордо йти на нього з думкою, що ви помрете героєм/героїнею – вибір не з найкращих. Необхідно починати маневрувати. І при цьому робити це так, немов все йде по плану.

3. Постійно шукайте зворотній зв’язок

Реальність така – ви не маєте права сьогодні бути такими, як були вчора. Я маю на увазі – у професійному плані. Щодня ви маєте ставити собі питання «В чому вам можна стати ще кращими? Над чим варто попрацювати?»

Якщо ви хоча б раз дивилися шоу талантів, то бачили тих представників роду людського, які ну зовсім неадекватно оцінюють крутість свого вміння співати, танцювати, в’язати макраме. Звичайно це дуже крайні випадки неадекватної оцінки своїх вмінь. Та давайте будемо чесними, в нас теж бувають дні, тижні, місяці, в які ми собі думаємо, що круті. А значить – ні над чим не працюємо. Титанік тихо йде на дно, а капітан на борту передає привіт зі словами: «До зустрічі на дні!».

Стандарти ростуть, люди, з вашої професії прокачують себе. А це означає, що якщо ви не розвиваєтесь, то курс ваших професійних акцій на ринку тихенько йдуть до низу.

Що робити?

По-перше, жити з думкою, що завжди є те, що можна покращити. Можливо, це буде вміння жартувати, або професійно розповідати історії, або від монологу, нарешті, перейти до діалогу. Вибір тут широкий і все, що від вас вимагається – сформувати план розвитку та дотримуватися, прокачуючи свої навички. А тому є ще один момент, над яким варто попрацювати…

По-друге, постійний фідбек. Це думка слухача, якою він поділився з вами після виступу. Це ваші відчуття по завершенню презентації. Це поради від вашого ментора (якщо такий у вас є), який переглянув запис вашого виступу.

Шукайте фідбек і швидко корегуйте свій курс. Кожен день вам дається не для того, щоб переглянути ще одну серію серіалу від NETFLIX, а для того, щоб ви стали ще крутішим профі та ще крутішим спікером.

4. Будьте «магнітом» уваги

Хоча ораторське мистецтво започаткували давно і здавалося, що з того часу мало що змінилося. Та це не так.

З того часу, як в життя гомо сапієнс в’їхали на танку мобільні телефони з їхнім всеохоплюючим покриттям, життя спікера стало особливо важким.

Кожен наш виступ – це війна за увагу. Ми маємо бути цікавішими та яскравішими за Фейсбук та Інстаграм разом взятих. А це ще те завдання.

Як під час публічного виступу втримати увагу? 

Варіантів безліч. 

Ось лише кілька варіантів. Ставте запитання, підтримуйте зоровий контакт, додавайте жарти (цьому можна навчитися, хоча б пройти курсу по гумору), грайтеся голосом (швидкість, гучність, паузи), використовуйте образи.

Оберіть один з цих елементів та подумайте наскільки б крутішою була ваша презентація, якби ви на 100% прокачали обраний прийом. А це лише один прийом з кількох десятків.

Ви не маєте права бути занудними. Занудство = смерть оратора.

5. Будьте психологом

Останнім часом проводять багато досліджень того, як ми приймаємо рішення. Усе це спонсорується фінансовими монстрами, адже великим корпораціям хочеться зрозуміти, як продати нам більше і дорожче. Для цього вони вкладають десятки та сотні мільйонів доларів у дослідження психології прийняття рішення. 

Результати таких досліджень регулярно публікуються у різноманітних наукових журналах, а згодом у нон-фікшн літературі. 

Ваше завдання максимально просто – вкласти кілька баксів, щоб придбати книжку та прочитати її. А далі скористатися отриманими фішками у найближчому виступі. У своїй першій книжці «WOW-виступ по-українськи» я розповів про кілька таких чарівних кнопочок, що використовуються професійними продавцями та перемовниками.

Будь-яка комунікація (і публічний виступ у тому ж числі) наповнені психологією. Нам, як професійним спікерам, завжди необхідно бути в курсі останніх відкриттів. Бо завдяки цьому ефективність наших виступів зростає. Наприклад, можете прочитати про ефект праймінгу, який я описав не так давно.

Якщо ви не будете розвиватися, то будете нагадувати лікаря, який лікує усі хвороби п’явками та кровопусканням. Можливо, таке лікування і дасть результати, але варто спробувати щось сучасніше? На тренінгах з публічних виступів, завжди розповідаю про нові фішки, які з’являються в сучасних спікерів.

6. Поважайте час слухача – лише найякісніший контент

Перед тим, як думати – про що будете говорити зі сцени, вам необхідно мати чітке уявлення про тривалість виступу. У дописі «як готуватися до виступу» я розповідаю про те, що знання таймінгу є одним з трьох ключових елементів, які необхідно знати перед тим, як починати збирати матеріал.

Ахіллесова п’ята багатьох спікерів – це їхні добрі наміри дати якомога більше користі. Вони багатослівні, вони виходять з таймінгу, чим ставлять у незручне становище наступного спікера, вони говорять швидко (адже, ще так багато хочеться сказати).

А який результат?

Втомлений та перевантажений слухач, в якого мозок вибухає від отриманого потоку інформації. Він очікував через соломинку потягувати час від часу смачний інформаційний коктейль. А натомість, ви запустили в нього з брандспойта (ручний пожежний насос) потужний вітамінний потік, який ваш слухач фізично не може перетравити.

Скільки б класної інформації у вас не було – залишайтеся реалістами. Поставте себе на місце вашого слухача. 

Так, він хоче зробити своє життя кращим. Але не треба давати йому тисячу й один спосіб.

Взнайте скільки часу у вас є. Відніміть від нього 10%. В те, що залишилося, запакуйте 2-3 ідеї з поясненнями та картинками. Якщо часу дійсно багато, то можна і 4-5 порад подати.

Тут головний принцип – спочатку якість (розкриття ідеї), а вже потім йде кількість.

Поважайте час ваших слухачів та наповнюйте його найкращим сучасним контентом. А також пам’ятайте говорити трішки повільніше, аніж ви це робите зазвичай. На сцені ми зовсім по-іншому сприймаємо час, і через це багато початківців починають на сцені розмовляти скоромовками. Пам’ятайте, що чим скоріше ви говорите, тим менше вас зрозуміють.

7. Будьте у чудовій фізичній та психологічній формі

Не обов’язково мати кубики на животі та прокачані сідниці, якими можна лускати горіхи. Але подбати про хороший тонус необхідно завчасно. В здоровому тілі  здоровий глузд.

Класична помилка спікера – він знав, що завтра у нього виступ, але сьогодні харчувався як-небудь, і спати ліг пізно, бо вирішив переглянути нову серію свого улюбленого серіалу.

Наслідки не заставлять на себе очікувати.

Результат вашого виступу = (професійність) х (підготовка) х (подача). 

Якщо ви в поганій формі (настрій не той, не виспались, втомлені), то остання складова цієї формули зменшиться на 10, 20 або 50 відсотків. І, як результат, весь ефект від вашого виступу втратить стільки ж.

А цього можна було уникнути.

Ваш виступ не був для вас сюрпризом. Ви вже давнього про нього знали. Але за доброю звичкою не потурбувалися про один важливий аспект, який на вашу думку не має великого значення.

Енергетика спікера є надзвичайно важливим фактором. Настільки важливим, що один з наступних дописів (а, скоріш за все, і не один) я присвячу цій темі. 

А поки що мій меседж буде максимально простим – дайте собі відповідь на запитання «Що мені зробити сьогодні, щоб завтра я був в оптимальному фізичному та психологічному стані?»

8. Піднімайте важливі для вас теми

Фатальною помилкою багатьох спікерів є те, що вони обирають не свої теми. За них це робить хтось інший. Те, про що ви будете розповідати має бути актуальним, та якщо вас ці ідеї не зачіпають за живе, то, скоріш за все, не зачеплять і вашу аудиторію.

Тема вашого виступу має лежати на перетині ваших інтересів та інтересів ваших слухачів. Крапка.

Звісно що не потрібно розповідати бухгалтерам про тонкощі будови карбюратора, бо ви фанат автомобілів і кожен ваш сон – це сюжет для нового «форсажу». Можливо, таким виступом ви й надихнете цих жінок піти в кіно, на прем’єру наступного фільму цієї авто-епопеї. Але на більше не розраховуйте.

Ваше ключове завдання – вибрати таку тему, яка зробить життя інших кращим, і при цьому, зачіпає вас особисто. 

Поясню це на власному прикладі. Тема фінансової грамотності є неймовірно важливою. Думаю, що в час карантину, коли усі фінансові потоки пересохли, багато хто відчув, що погано дбав про свою фінансову подушку. І, як результат, довелося переходити на хліб та воду. Або залазити в кредити, щоб продовжувати їсти суші та ексклюзивні сири, до яких звикли раніше.

Та зараз я про цю тему не буду говорити, бо не відчуваю до неї сильного відношення.

Натомість тема мінімалізму зараз мене зачіпає дуже сильно. Останнім часом мене став дуже дратувати той безлад, який твориться у мене вдома та на компі – сотні непотрібних речей, які відбирають простір, але не вносять в нього жодної цінності. Про цю тему зараз я готовий говорити.

І знаєте що найголовніше?

Коли ми говоримо про те, що нас дійсно турбує, ми починаємо говорити зовсім по-іншому. Іншим стає наш голос, іншим стає мова нашого тіла, іншими стаємо ми. Це магія, яка твориться тут і зараз. 

Коли ви обираєте тему, яка глибоко вас зачіпає, коли ви починаєте розкриваєте свій свіжий життєвий досвід, то в такі моменти твориться справжнє диво. Ви повністю змінюєтеся – стаєте енергійнішими та переконливішими. І це один з найбільших лайфхаків ораторського мистецтва.

Що болить вас зараз? Кому ця тема буде цікавою?

9. Помножте цінність вашої ідеї на десять

Ораторське мистецтво неможливе без мистецтва продаж. Фактично оратор продає свою ідею публіці. Різниця лише в тому, що платою спікеру будуть не гроші, а час та зусилля, які слухачі потратять (або інвестують) на втілення ідеї в життя.

Перечитайте ще раз попередній абзац. Ми продаємо ідею публіці. А що визначає цінність вашої ідеї? А цінність ідеї визначається масштабом проблеми, яку вона вирішить. Важливо розумію, що я говорю про «масштаб», який є в голові слухачів. Тому, що для середньостатистичної людини її хворий зуб важливіший, аніж посуха в Замбії.

Саме тому, ви маєте добре знати чим живе ваша аудиторія, і з якими реальними проблемами вона стикається в реальному житті. 

Вам необхідно не просто знати, що болить ваших слухачів, але й говорити. Звісно, ви можете сказати: «Андрію, але для чого мені говорити про проблему? Вона ж очевидна. Я просто буду відбирати в людей час. Я не скажу їм нічого нового.» Повірте, що скажете. 

Те, що в людей існують проблеми, не означає, що вони їх усвідомлюють. Наприклад, живе собі чоловік, який звик все, що думає, говорити в обличчя, не сильно замислюючись над вибором слів. І життя, в такого чоловіка не складається. Проблема є. Але чи усвідомлює цей чоловік той факт, що саме його прямолінійність слугує тому, що від нього усі втікають? Можливо так. А можливо й ні.

Наше завдання: перед тим, як сіяти, підготувати землю. Бо, потрапивши у твердий грунт, зерна наших ідей не дадуть плодів. 

Вже на етапі планування вашого виступу закладайте час на те, щоб поговорити про біль. І лише після цього плануйте презентацію своєї ідеї.

10. Вивчайте групову динаміку

Публічні виступи багато в чому схожі на комунікацію. Та, чим перед більшою аудиторією ви виступаєте, тим більшою стає різниця між цими двома видами спілкування. Будучи частиною великої групи, людина змінює свій спосіб сприйняття інформації та свою поведінку.

Для того, щоб розібратися з особливостями поведінки людей в групі, я пропоную вам ознайомитись з такою наукою як «андрагогіка», яка вивчає особливості та навчання дорослих, та почитати літературу на тему «психологія мас». Останню тему вивчають вже здавна, адже, тут прихована велика влада. Усі великі лідери в досконалості вміли керувати масами людей. Наше завдання використовувати ці знання на благо  самих людей.

як втримати увагу публіки

Висновки

Я відібрав багато технік, згідно досліджень останніх двадцяти років, та проаналізував сотні виступів. Це дозволило поповнити колекцію великою кількістю різних цікавих та практичних фішок. Та всі вони стають порожніми, якщо не дотримуватися базових основ. Про деякі з них я розповів вам сьогодні.

Що робити далі?

Співставте свої виступи з цими десятьма ідеями. Наскільки ці поради вже присутні у ваших презентаціях? Я сумніваюся що уся десятка вже у вашому арсеналі. А тому, напишіть план свого розвитку, в якому вкажіть три речі (техніки, ораторські звички), які ви буде прокачувати цього місяця. А коли виконаєте свій план, то в блозі знайдете ще один допис, у якому я запропоную ще кілька ідей для апгрейду вашого спікерського таланту.

БЕЗКОШТОВНО
Дізнайся 7 дієвих способів, що допоможуть тобі позбутися страху та хвилювання перед виступом.
Скачати

Leave a Reply

БЕЗКОШТОВНО
Дізнайся 7 дієвих способів, що допоможуть тобі позбутися страху та хвилювання перед виступом.
Скачати