fbpx

Риторичні фігури або як додати енергії виступу

Є речі, які не помітні початківцю, але не зможуть пройти повз вуха досвідченого спікера. Сьогодні ми будемо як раз говорити про такі маловідомі прийми, за допомогою яких ви зробите свою виступи потужнішими та переконливішими.
 
Перед тим як ми з головою зануримося в практику, хочу попередити, що ці прийоми не є чимось придуманим в штучних умовах. Усі вони змодельовані з крутих спікерів, які запалювали своїми виступами. Ви навіть можете зустріти декількох ораторів, що будуть використовувати ці прийоми, навіть не знаючи, що такі техніки існують. Просто вони свого часу на рівні інтуїції вловили це, коли слухати інших спікерів і згодом почали використовувати самі.
 
Сьогодні я вирішив з вам розповісти про так звані «риторичні фігури» для того, щоб підготувати вас до наступних дописів, в який проаналізую інавгураційну Володимира Зеленського та Вовка з Уол-Стріт. В цих промовах ви побачити, як техніки відкриті ще давніми ораторами, продовжують використовуватися сучасними спікерами.
 
Риторична фігура – це засіб підсилення емоційно впливовості ораторської мови, який базується на застосуванні синтаксичних конструкцій, які відрізняються від звичного використання. Тобто, це специфічні правила побудови речень, що підсилюють емоційність промови. Хоча фігур є неймовірно багато, та ми зосередимося на тих, які є найпопулярнішими.

1. Анафора (єдинопочаток)

Один з найпопулярніших прийомів, який ви знайдете в майже в будь-які мотиваційній промові. Для того створити анафору вам просто необхідно сказати кілька речень, які розпочинають однаково.
 
Слоган INTERTOP: “Більше взуття, більше історій”.
 
Важливо! Чим більше повторів ви робите, тим емоційнішою буде здаватися ваша мова. Та тут необхідно бути обережним. Спеції роблять смак страви виразнішим, але коли їх забагато, то страву не хочеться їсти. Вам необхідно чітко усвідомлювати контекст, в якому ви робите промову. Для класичних виступів достатньо подвійної анафори. За таких умов вона додасть енергії, при цьому сам прийом не дуже буде кидатися у вуха.
 
Наприклад, Мартін Лютер Кінг молодший, виголошуючи свою промову «У мене є мрія», використав ці слова для створення анафори, при цьому він повторив їх сім разів.

2. Епіфора (єдинозавершення)

Якщо в анафорі нам необхідно однаковими словами розпочинати речення, то в епіфорі ми будемо однаково завершувати. Я називаю цей прийом «усі дороги ведуть Риму». А усе тому, що головна суть цього прийому продемонструвати невідворотність якось явища.
 
“Ослухаєтесь мене – помрете, спробуєте втекти – помрете, якось де ще мене дістанете.. Вгадайте. Помрете.” (з кінофільму “Загін самогубців”)
 
Цей прийом використали при створені слоган прального порошку Ariel: «Не просто чисто, а бездоганно чисто».

3. Анадиплозіс

Згідний що звучить назва не дуже і може породжувати якісь свої асоціації. На практиці ж усе просто – необхідно повторити слово або словосполучення на стику конструкцій.
 
Ми хочемо волі, волі, яка дається нам від народження.
 
А ось слоган Volkswagen Tiguan: «Життя – це гра. Гра поза правилами та стереотипами».
 
До речі, багато прийомів використано у Біблії. Ось приклад використання анадиплозісу у Євангелії від Матвія. Тут ми будемо мати вже ланцюговий повтор.
 
“Авраам породив Ісаака; а Ісаак породив Якова; а Яков породив Юду та братів його, а Юда породив Фареса та Зару від Тамари; а Фарес породив Єсрома; а Єсром породив Арама, а Арам породив Аминадава; а Аминадав породив Насона; а Насон породив Салмона…»
 
Як ви вже, мабуть, помітили – тут і без анафори не обійшлось. Справжні професіонали можуть поєднати між собою кілька прийомів, створивши при цьому воістину потужну промову.
 
Анадиплозіс дозволяє показати причинно-наслідковий зв’язок між елементами, які, на перший погляд, не надто впливають одне на одного.
 
В моєму дитинстві був жарт, який був побудований саме на цьому прийомі: «Куріння – це смерть, смерть – це сон, сон – це здоров’я. Отож, куріть на здоров’я».

4. Хіазм (перехрещення)

Суть цього прийому полягає в тому, щоб зробити повтор, в якому ключові елементи змінюють. Знаю що звучить складно та приклади зараз розженуть хмари над вашою головою.
 
«Людина живе не для того, щоб їсти, а їсть для того, щоб жити» (жити -> їсти, їсти -> жити)
 
Однією з найвідоміших цитат американського президента Джона Кеннеді є «Не питайте що ваша країна може зробити для вас – питайте, що ви можете зробити для своєї країни.» (країна -> ви, ви —> країна)

5. Паралелізм

Для створення цього прийому необхіно щоб підряд йшли кілька речень (синтаксичних конструкцій, які мають схожу структуру). Це складніший вид повтору, адже тут повторюють не окремі слова, а побудова речення.
 
«Ціль конституційного уряду – зберегти республіку; ціль революційного уряд – створити її» (Марат Робесп’єр)
 
Слоган Indesit «Ми працюємо – ви відпочиваєте”

6. Парцеляція (дріблення)

Для створення більшої динамічності, оратор може говорити максимально короткими фразами. Це і буде парцеляція. Славнозвісне «Прийшов, побачив, переміг» Юлія Цезаря є чудовим прикладом цього прийому.

7. Антитеза (протиставлення)

Дуже популярний прийом для створення контрасту між двома поняттями. 
 
“Чи могли ми тоді уявити, що його “жити по-новому” стане наше “виживати”? Чи могли ми тоді з вами уявити, що ваше “я закінчу війну за два тижні”, стане наше Іловайськ і Дебальцеве? Чи могли ми тоді з вами уявити, що його “збагачення людей, стане збагаченням лише його людей? Чи могли ми тоді з вами уявити, що Революцією Гідності скористаються негідники? ” 

Leave a Reply