Постановка голосу та мовлення

Постановка голосу та мовлення. Стратегія

Ми щодня розмовляємо. Це для нас стало настільки звичним процесом, що не помічаємо, наскільки важливу роль відіграє голос та мовлення у творенні нашого життя. 

Та інколи в нашому житті настає чарівна мить, коли раптово усвідомлюємо, що постановка голосу та мовлення – це не розкіш і привілей радіо- та телеведучих. Що вони (так-так, голос і мовлення) є нашою візитівкою, частиною нашої самопрезентації, яку співрозмовники зчитують на підсвідомому рівні. 

Саме тим, хто зрозумів неоціненну роль голосу у повсякденному житті, я присвячую серію дописів, що дозволять глибше зрозуміти нюанси розвитку красивого голосу та правильного мовлення.

Усе починається зі стратегії

Для багатьох людей робота над розвитком власного голосу обмежується кількома скоромовками та вправами для губ і язика, які вони віднайшли на просторах інтернету. А далі все йде за класичною схемою: упродовж першого тижня займаємося годину-дві, щоб досягти швидких результатів. На другий тиждень паливо ентузіазму вже не настільки запалює, ми зменшуємо кількість тренувань, вони стають нерегулярними. І одне з таких тренувань стає завершальним у вашому голосовому марафоні. Ви виправдовуєтесь, що зараз час не той, назбиралося багато справ, які потребують термінового вирішення. Та правда в тому, що ви від незвички перевантажили себе.

Що отримали?

Час витрачено, очікуваних змін не видно (не чутно), самооцінка підліковує свої рани. Можливо, щось потрібно змінити?

Сьогодні я поділюся своїм баченням того, з яких етапів складається робота над розвитком голосу та мовлення. Якщо вам доводилося складати пазли, то ви знаєте, наскільки важливо спочатку побачити всю картину загалом перед тим,  як братися до складання пазлів. От і зараз ми зробимо крок назад (тільки дивіться, щоб не перечепитися через щось на підлозі) і подивимося на постановку голосу та мовлення стратегічно.

А коли цілісна картина буде в  голові, то від стратегії можна сміливо переходити до тактики – конкретних вправ.

Ставимо мету

Під одним з моїх дописів про важливість розвитку голосу та мовлення, залишили цікавий коментар. Автор висловив думку що дикцію необхідно розвивати тим, хто працює на радіо й телебаченні. Я згідний, що у публічних людей вимоги до стандартів мовлення є значно вищими. Та перш за все необхідно орієнтуватися не на зовнішні стандарти (вони важливі), а на внутрішні.

Також важливо мати мету, яка буде щодня підтримувати ваш запал у роботі над собою. Для мене таким мотиватором стало ведення подкасту «Influencer». Якщо ви знімаєте відео для ютубу чи сторіз для соціальних мереж, то голос має не настільки велике значення, бо левову частку уваги на себе забирає картинка. А ось у подкасті так не буде – тут є лише голос і всі недопрацювання стають явними. Мій рівень володіння голосом далекий від стандартів радіоведучих, та це лише додає мені стимулу для щоденної роботи над голосом і мовленням.

І ще один важливий бонус – напрацьовуєте голос один раз, а перевагами користуєтесь усе життя. Для того, щоб виробити звичку, необхідно докласти багато зусиль, та коли вона стала частиною вашого характеру, то перестає вимагати від вас додаткових зусиль. Щоб вивести голос і мовлення на певний рівень, необхідно інвестувати багато часу та сил (інколи дуже багато). А ось щоб втримати завойовані позиції, затрачати багато ресурсів вже немає потреби.

Постановка голосу та мовлення – це забіг на довгу дистанцію, який потребує чіткого усвідомлення мотивів та розуміння, якого рівня володіння ви прагнете досягнути. Зробімо короткий огляд усіх важливих елементів розвитку голосу та мовлення.

Фізичне розслаблення

Наше тіло – це музичний інструмент. Це не метафора, це дійсно справжній музичний інструмент. Неймовірно складний як у будові, так і в керуванні. Та завдяки цьому він має просто фантастичні можливості. Напружене життя може вносити свої корективи і впливати на стан нашого інструмента.

Щодня люди потрапляють у стресові ситуації, які потребують від них більше інтелектуальної роботи, ніж фізичної. Та природа бере своє, ми все одно напружуємо мʼязи в стресових ситуаціях, в яких нам не потрібно чимдуж втікати чи відчайдушно битися. Постійні стреси зумовлюють як велику кількість затисків, які накопичуються в нашому тілі, так і ситуативних напружень, які виникають в конкретних ситуаціях (наприклад, перемовини чи публічний виступ). Затиснуте тіло породжує затиснутий голос. 

Якщо це про вас, то на допомогу вам прийдуть різноманітні розминки та фізичні практики, про які детально поговоримо в окремому дописі.

Постановка фонаційного дихання

Голос – це озвучене дихання. Здавалося б, над чим тут працювати? Адже дихання – це саме життя. Ми вміємо це робити від народження. 

Так, ми всі вміємо дихати. Якщо ви читаєте ці слова, то ви справжній професіонал / справжня професіоналка в цій справі. 

Поверхневого дихання достатньо, щоб забезпечити газообмін в організмі, а от для мовлення цього може виявитися замало. Під час говоріння ми інтенсивно видихаємо, а значить потребуємо більшої кількості повітря. Якщо у нас його замало, то енергії вистачає лише на те, щоб почати говорити. Як наслідок ми «здуваємося» до кінця фрази, яку видаємо на залишках видиху, або фразу говоримо короткими уривками, бо маємо потребу постійно добирати повітря. Неодноразово учасники моїх ораторських курсів нарікали на те, що задихаються в процесі виступу. Саме в таких ситуаціях напрацювання правильного фонаційного (того, що породжує звук) дихання допоможе позбутися задихання та зробить голос більш гучним.

Артикуляційна гімнастика

Її мета – привести в тонус нашу артикуляцію. Попри складну будову артикуляційного апарату, не всі його частини можемо тренувати. Як правило, артикуляційна гімнастика приводить у тонус три елементи: губи, язик та жувальні мʼязи, які відповідають за рух нижньої щелепи.

Тренування дикції

Звукова система української мови налічує 38 звуків – 6 голосних та 32 приголосні звуки. Для якісного відтворення кожного звуку необхідна скоординована робота нашого артикуляційного апарату. Інколи з дикцією у нас може бути все гаразд, інколи – повна катастрофа. Та часто-густо ми потребуємо попрацювати на вимовою окремих звуків, наприклад для того, щоб перестати свистіти, вимовляючи звук [c], або перестати пом’якшувати шиплячі [ж], [ч], [ш]. 

У цьому блоці ми попрацюємо на двох рівнях: на простішому (робота над вимовою окремих звуків) та на складнішому (скоромовки, які допомогають тренувати вимову не окремих звуків, а словосполучень).

Орфоепія

Продовжуємо удосконалювати своє мовлення. У цьому нам допоможе  орфоепія, яка вивчає звукові особливості мовлення. Тут варто зосередитися на опануванні мистецтва правильного наголосу та вміння писати одне, а говорити інше. Саме так. Якщо ви колись чули, що в українській мові «як пишемо, так і читаємо», то у мене є для вас кепська новина: є ситуації, коли цей принцип не діє. І переважно це робиться з благими намірами спростити вимову. Добре це чи погано вирішувати вам. Та вивчити кілька цікавинок літературної вимови варто.

Психологія

Припустимо, ви не вмієте грати на гітарі. І ось я вам даю в руки цей чарівний інструмент. Він ідеально налаштований. На цій гітарі виконували всі світові шедеври. Та це не допоможе вам геніально зіграти на цьому інструменті. Побринькати? Так. Захопити музикою? Ні.

До чого це я веду? Сподіваюся, ви не подумали, що я агітую вас записати на уроки гри на гітарі )).

Повторю ще раз: “Наше тіло – це інструмент”. Та якщо в музиканта проблеми зі слухом, навичками гри чи просто похмілля після вчорашнього корпоративу, то нічого геніального він не зіграє. Наш мозок (а точніше – його програмне забезпечення) і є тим музикантом, який допомагає інструменту розкрити весь його потенціал.

Інколи до мене звертаюся за порадою: «Андрію, що зробити, щоб мій голос не звучав так емоційно?» Ви ж здогадуєтесь, яка відповідь на це запитання. Насправді слово «голос» у цьому запитанні зайве. Це запитання має звучати так: «Андрію, що зробити, щоб не бути такою емоційною». Голос тут лише дзеркало, що відображає внутрішній стан людини. Ви можете зробити так, щоб дзеркало відображало вас стрункішими чи робило відображення смаглявішим. Але тоді ми працюємо не з причиною, а з наслідком. Це не вельми ефективна практика.

А ще голос відображає наші рольові моделі. Якщо людина почуває себе «жертвою» в певних ситуаціях, то це відчуття буде відображатися у її поведінці – як дивитися, як ходить, що і як говорить. Саме тому, у таких ситуаціях можна покращити звучання голосу, працюючи не з тілом, а з психікою. І хоча на цю тему написано море книг, я все ж підібрав кілька практичних технік, які допоможуть вам пропрацювати самооцінку та рольові моделі.

Гігієна голосу

Тема, яку чомусь часто-густо оминають на голосових тренінгах. А дарма.

Якщо ви збираєтеся професійно послуговуватися голосом, тобто ви спілкуєтесь не лише з друзями, сімʼєю та колегами, то вам необхідно пам’ятати про голосову гігієну. Це набір рекомендацій, які мають на меті зменшити шанси того, що ви травмуєте свій голосовий апарт. А якщо все ж таки ця прикрість сталася, то правила голосової гігієни вам підкажуть, що слід робити у різних травматичних випадках.

А як щодо роботи над резонаторами?

Якщо цей допис є не першим, що ви читаєте на тему поставки голосу та мовлення, то вам траплялася тема “Робота на резонаторами”. Чому я не виділив це в окремий блок? Поясню свою точку зору.

Резонаторами у нашому тілі є усі порожнини, які підсилюють звучання нашого голосу. Фактично, найбільше значення мають органи дихання, а над їхнім розвитком ми працюємо на етапах постановки дихання та розпрацювання артикуляції/дикції (ротова порожнина є важливим резонатором).

Інколи можна в книжках та на різних голосових тренінгах натрапити на резонаторний вібраційний масаж, який полягає у постукуванні різних частин тіла у супроводі протяжного співу певних звуків. Як на мене, вплив таких вправ саме на резонаторну функцію тіла доволі сумнівний. Перечитавши понад 50 книг та пройшовши понад 10 онлайн тренінгів з роботи над голосом, я так і не знайшов пояснення механізму впливу вібраційного масажу на резонаторну функцію організму. Саме тому я залишаю цю тему за бортом своїх пояснень. Якщо ж я зможу віднайти фізіологічне обґрунтування ефективності окремих способів покращення якості резонаторів, то залюбки присвячу цій темі окремий допис, у якому все детально поясню.

Постановка голосу та мовлення у Львові

Постановка голосу та мовлення. Зводимо все воєдино

До цього часу ви побачили континенти й океани планети під назвою «голос та мовлення». Це великі блоки, які мають свої принципи та набори вправ. І звісно,  є бажання розпочати прокачувати все й одразу.

Це чудова стратегія для того, щоб зазнати поразки.

Ви з ентузіазмом та вірою у світле майбутнє можете розпочати розвивати усі напрями. Комусь пального вистачить на тиждень, іншим – на два. Та при швидкому старті швидко розрядяться батареї і, як наслідок, ви швидко забудете про тренування, відклавши їх на невизначений час.

Як спланувати свої тренування, якщо ви займаєтесь самостійно?

По-перше, варто пройти діагностику – вона входить в голосові тренінги (інколи як окрема опція). Це дасть змогу вам зрозуміти, які напрями є для вас пріоритетними.

По-друге, розпочинайте з невеликого навантаження. Постановка голосу та мовлення – це не питання одно-дводенного тренінгу, так само як струнке підтягнуте тіло не є результатом кількох тренувань. Важливо розуміти, що завдання початкового етапу тренувань – це не швидке отримання перших результатів, а вироблення звички (щоденних ритуалів), які згодом дадуть помітний результат. Це як звичка відкладати 10% доходу. Спочатку це буде мізерна сума. Та пройде час, і ви будете вражені тим капіталом, який назбирали.

Мабуть, найголовніше

Я пишу цей допис у переломний для України час, коли як ніколи стало очевидним, що мова – це не просто засіб комунікації. Мова – це спосіб ідентифікації своїх та міцний мур від «русского міра». Російська мова стала одним із приводів для пуйла ідентифікувати Україну як частину рф з усіма наслідками.

Цей допис та всі подальші дадуть вам покрокові техніки та ґрунтовне пояснення ефективного тренування свого голосу. І все це задля того, щоб українська мова і на письмі,  і у звучанні була прекрасною та милоЗВУЧною. Щоб своєю повсякденною розмовою ви демонстрували красу української мови, заохочуючи інших людей до її вивчення.

Дякую вам за те, що дочитали цей допис до завершення. Попереду у вас ще багато цікавих вправ та роботи над голосом і мовленням.

Секрети професіональної самопрезентації

  • Які три види самопрезентації бувають?
  • Як розповісти про себе так, щоб ніхто й не помітив, що ви говорите за себе?
  • Як у самопрезентації використати одну хитру фішку, яку використовують професійні маркетологи у просуванні відомих брендів;
  • Приклади самопрезентації від інфлюенсерів.
  • Як використати принцип "соціального доказу"?
Зачекайте, будь ласка, хвилинку.

Інструкція очікує на вас у вашій поштовій скриньці.

Схожі записи

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.