Чи бували у вас провальні виступи? Чи траплялося вам проводити презентацію на тему, якою досконало володієте, а в результаті виходив настільки поганий виступ, що ви хотіли якнайшвидше забути про нього? І головне – ви не знали, у чому причина. На чому необхідно зосередити увагу? Які навички необхідно прокачати, щоб цей жах ніколи не повторився?
Як стати хорошим оратором?
Сьогодні я запропоную 10 ідей, які допоможуть зробити ваші виступи кращими. Звісно, за умови, що ви не обмежитеся лише прочитанням, а проведете аналіз, розробите план роботи над своїм стилем публічних виступів і розпочнете діяти.
Звісно, можна і без підготовки виступити добре. Можливо, навіть двічі. Та удача рано чи пізно від вас відвернеться, і тоді ви добряче впадете своїм професійним обличчям у репутаційну багнюку. Будь-який професійний спікер скаже вам про те, що все розпочинається з підготовки. У цій процедурі немає нічого таємничого чи надскладного – це елементарний набір простих кроків, кожен з яких робить вас ближчими до крутого публічного виступу.
Не буду зараз детально розповідати про те, як спікер має готуватися до виступу, бо вже раніше описував алгоритм створення виступу.
Просто пам’ятайте: якщо ви готуєтесь абияк, то й результати будуть такими самими. Тому готуйтеся, але не перетренуйтесь.
Реальний світ не завжди відповідає нашим очікуванням. А тому і в житті, і на сцені ми завжди маємо бути готові діяти за обставинами. Підготовка, про яку ми говорили в попередньому пункті, безумовно, важлива. Та ви маєте бути готові, що щось піде не за планом.
Наприклад, ви планувати що аудиторія буде активно слухати, а виявилося, що попередній спікер своїм занудством настільки втомив слухачів, що вони просто засинають. І вам необхідно «розбудити» публіку. Можна замовити стриптизерку – це варіант. Але часу у вас на це не буде.
Вам танцювати стриптиз? Невдала ідея – після цього у ролі спікера вас уже не будуть сприймати. А ось запрошень на вечірки отримаєте вдосталь.
Що робити?
Додайте більше інтерактиву, розповідайте історії. Навіть якщо а ні першого, а ні другого ви не планували. Є нові обставини, і ваше завдання на них зреагувати. Якщо попереду вашого корабля айсберг, то гордо йти на нього з думкою, що ви помрете героєм/героїнею – вибір не з найкращих. Необхідно починати маневрувати. І при цьому робити це так, немов усе йде за планом.
Реальність така: ви не маєте права сьогодні бути такими, як учора. Я маю на увазі у професійному плані. Щодня ви мусите ставити собі запитання: «У чому вам можна стати ще кращими? Над чим варто попрацювати?»
Якщо ви хоча б раз дивилися шоу талантів, то бачили тих представників роду людського, які ну зовсім неадекватно оцінюють крутість свого вміння співати, танцювати, в’язати макраме. Звичайно, це дуже крайні випадки неадекватної оцінки своїх вмінь. Та будьмо чесні: у нас теж бувають дні, тижні, місяці, коли думаємо, що круті. А значить – ні над чим не працюємо. Титанік тихо йде під воду, а капітан на борту передає привіт зі словами: «До зустрічі на дні!».
Стандарти ростуть, люди з вашої професії прокачують себе. А це означає, що коли ви не розвиваєтесь, то курс ваших професійних акцій на ринку тихенько падає.
Що робити?
По-перше, жити з думкою, що завжди є те, що можна покращити. Можливо, це буде вміння жартувати, професійно розповідати історії або від монологу нарешті перейти до діалогу. Вибір тут великий, і все, що від вас потрібно, – сформувати план розвитку та дотримуватися його, прокачуючи свої навички. А тому є ще один момент, над яким варто попрацювати…
По-друге, постійний фідбек. Це думка слухача, якою він поділився з вами після виступу. Це ваші відчуття по завершенню презентації. Це поради від вашого ментора (якщо такий у вас є), який переглянув запис вашого виступу.
Шукайте фідбек і швидко корегуйте свій курс. Кожен день вам дається не для того, щоб переглянути ще одну серію серіалу від NETFLIX, а для того, щоб ви стали ще крутішим профі та ще крутішим спікером.
Хоча ораторське мистецтво започаткували давно і здавалося, що з того часу мало що змінилося. Та це не так.
З того часу, як у життя гомо сапієнс в’їхали на танку мобільні телефони з їхнім всеохопним покриттям, життя спікера стало особливо важким.
Кожен наш виступ – це війна за увагу. Ми маємо бути цікавішими та яскравішими за Фейсбук та Інстаграм разом узятих. А це ще те завдання.
Як під час публічного виступу втримати увагу?
Варіантів безліч.
Ось лише кілька: ставте запитання, підтримуйте зоровий контакт, додавайте жарти (цьому можна навчитися, пройшовши курс з гумору), грайтеся голосом (швидкість, гучність, паузи), використовуйте образи.
Оберіть один із цих елементів та подумайте, наскільки б крутішою була ваша презентація, якби ви на 100% прокачали обраний прийом. А це лише один прийом з кількох десятків.
Ви не маєте права бути занудними. Занудство = смерть оратора.
Останнім часом проводять багато досліджень того, як ми приймаємо рішення. Усе це спонсорується фінансовими монстрами, адже великим корпораціям хочеться зрозуміти, як продати нам більше і дорожче. Для цього вони вкладають десятки та сотні мільйонів доларів у дослідження психології прийняття рішення.
Результати таких досліджень регулярно публікують у різноманітних наукових журналах, а згодом у нон-фікшн.
Ваше завдання максимально просте – викласти кілька баксів, щоб придбати книжку та прочитати її. А далі скористатися отриманими фішками у найближчому виступі. У своїй першій книжці «WOW-виступ по-українськи» я розповів про кілька таких чарівних кнопочок, які використовують професійні продавці та перемовники.
Будь-яка комунікація (і публічний виступ у тому ж числі) наповнені психологією. Нам, як професійним спікерам, завжди необхідно бути в курсі останніх відкриттів. Бо завдяки цьому ефективність наших виступів зростає. Наприклад, можете прочитати про ефект праймінгу, який я описав не так давно.
Якщо ви не будете розвиватися, то будете нагадувати лікаря, який лікує усі хвороби п’явками та кровопусканням. Можливо, таке лікування і дасть результати, але варто спробувати щось сучасне. На тренінгах з публічних виступів завжди розповідаю про нові фішки, які з’являються в сучасних спікерів.
Перед тим, як думати, про що будете говорити зі сцени, вам необхідно мати чітке уявлення про тривалість виступу. У дописі «Як готуватися до виступу» я розповідаю про те, що знання таймінгу є одним з трьох ключових елементів, які необхідно знати перед тим, як починати збирати матеріал.
Ахіллесова п’ята багатьох спікерів – це їхні добрі наміри дати якомога більше користі. Вони багатослівні, вони виходять з таймінгу, через що ставлять у незручне становище наступного спікера, вони говорять швидко (адже ще так багато хочеться сказати).
А який результат?
Втомлений та перевантажений слухач, в якого мозок вибухає від отриманого потоку інформації. Він очікував через соломинку потягувати час від часу смачний інформаційний коктейль. А натомість, ви запустили в нього з брандспойта (ручний пожежний насос) потужний вітамінний потік, який ваш слухач фізично не може перетравити.
Скільки б класної інформації у вас не було – залишайтеся реалістами. Поставте себе на місце вашого слухача.
Так, він хоче зробити своє життя кращим. Але не треба давати йому тисячу й один спосіб.
Дізнайтеся, скільки часу у вас є. Відніміть від нього 10%. У те, що залишилося, запакуйте 2-3 ідеї з поясненнями та малюнками. Якщо часу справді багато, то можна і 4-5 порад подати.
Тут головний принцип: спочатку якість (розкриття ідеї), а вже потім кількість.
Поважайте час ваших слухачів та наповнюйте його найкращим сучасним контентом. А також пам’ятайте говорити трішки повільніше, аніж ви це робите зазвичай. На сцені ми зовсім по-іншому сприймаємо час, і через це багато початківців починають на сцені розмовляти скоромовками. Пам’ятайте: що швидше ви говорите, то менше вас зрозуміють.
Не обов’язково мати кубики на животі та прокачані сідниці, якими можна лускати горіхи. Але подбати про хороший тонус необхідно завчасно. У здоровому тілі – здоровий глузд.
Класична помилка спікера – він знав, що завтра в нього виступ, але сьогодні харчувався як-небудь, і спати ліг пізно, бо вирішив переглянути нову серію свого улюбленого серіалу.
Наслідки не забаряться.
Результат вашого виступу = (професійність) х (підготовка) х (подача).
Якщо ви в поганій формі (настрій не той, не виспались, втомлені), то остання складова цієї формули зменшиться на 10, 20 або 50 відсотків. І як результат – весь ефект від вашого виступу втратить стільки ж.
А цього можна було уникнути.
Ваш виступ не був для вас сюрпризом. Ви вже давно про нього знали. Але за доброю звичкою не потурбувалися про один важливий аспект, який, на вашу думку, не має великого значення.
Енергетика спікера є надзвичайно важливим фактором. Настільки важливим, що один з наступних дописів (а скоріш за все і не один) я присвячу цій темі.
А поки що мій меседж буде максимально простий. Дайте собі відповідь на запитання: «Що мені зробити сьогодні, щоб завтра я був в оптимальному фізичному та психологічному стані?»
Фатальною помилкою багатьох спікерів є те, що вони обирають не свої теми. За них це робить хтось інший. Те, про що ви будете розповідати, має бути актуальним. Якщо вас ці ідеї не зачіпають за живе, то не зачеплять і вашу аудиторію.
Тема виступу має бути на перетині ваших інтересів та інтересів ваших слухачів. Крапка.
Звісно, не потрібно розповідати бухгалтерам про тонкощі будови карбюратора, бо ви фанат автомобілів і кожен ваш сон – це сюжет для нового «форсажу». Можливо, таким виступом ви й надихнете цих жінок піти в кіно на прем’єру наступного фільму цієї автоепопеї. Але на більше не розраховуйте.
Ваше ключове завдання – вибрати таку тему, яка зробить життя інших кращим, і при цьому зачіпає вас особисто.
Поясню це на власному прикладі. Тема фінансової грамотності є неймовірно важливою. Думаю, що в час карантину, коли усі фінансові потоки пересохли, багато хто відчув, що погано дбав про свою фінансову подушку. І як результат довелося переходити на хліб та воду. Або залазити в кредити, щоб продовжувати їсти суші та ексклюзивні сири, до яких звикли раніше.
Та зараз я про цю тему не буду говорити, бо не відчуваю до неї сильного відношення.
Натомість тема мінімалізму зараз мене зачіпає дуже сильно. Останнім часом мене став дуже дратувати той безлад, який твориться у мене вдома та на компі – сотні непотрібних речей, які відбирають простір, але не вносять в нього жодної цінності. Про цю тему зараз я готовий говорити.
І знаєте що найголовніше?
Коли ми говоримо про те, що нас дійсно турбує, ми починаємо говорити зовсім по-іншому. Іншим стає наш голос, іншим стає мова нашого тіла, іншими стаємо ми. Це магія, яка твориться тут і зараз.
Коли ви обираєте тему, яка глибоко вас зачіпає, коли ви розкриваєте свій свіжий життєвий досвід, то в такі моменти твориться справжнє диво. Ви повністю змінюєтеся – стаєте більш енергійними та переконливими. І це один з найбільших лайфхаків ораторського мистецтва.
Що болить вас зараз? Кому ця тема буде цікавою?
Ораторське мистецтво неможливе без мистецтва продажів. Фактично оратор продає свою ідею публіці. Різниця лише в тому, що платою спікеру будуть не гроші, а час та зусилля, які слухачі потратять (або інвестують) у втілення ідеї в життя.
Перечитайте ще раз попередній абзац. Ми продаємо ідею публіці. А що визначає цінність вашої ідеї? А цінність ідеї визначається масштабом проблеми, яку вона вирішить. Важливо розуміти, що я говорю про «масштаб», який є в голові слухачів. Адже для середньостатистичної людини її хворий зуб важливіший, аніж посуха в Замбії.
Саме тому ви маєте добре знати, чим живе ваша аудиторія і з якими проблемами вона стикається в реальному житті.
Вам необхідно не просто знати, що болить ваших слухачів, але й озвучувати це. Звісно, ви можете сказати: «Андрію, але для чого мені говорити про проблему? Вона ж очевидна. Я просто буду відбирати в людей час. Я не скажу їм нічого нового». Повірте, що скажете.
Те, що в людей існують проблеми, не означає, що вони їх усвідомлюють. Наприклад, живе собі чоловік, який звик усе, що думає, говорити в обличчя, не сильно замислюючись над вибором слів. І життя в такого чоловіка не складається. Проблема є. Але чи усвідомлює цей чоловік, що саме його прямолінійність слугує тому, що від нього всі втікають? Можливо, так. А можливо, і ні.
Наше завдання: перед тим, як сіяти, підготувати землю. Бо, потрапивши у твердий ґрунт, зерна наших ідей не дадуть плодів.
Уже на етапі планування вашого виступу закладайте час на те, щоб поговорити про біль. І лише після цього плануйте презентацію своєї ідеї.
Публічні виступи багато в чому схожі на комунікацію. Та що більша аудиторія, перед якою ви виступаєте, то більша різниця між цими двома видами спілкування. Будучи частиною великої групи, людина змінює свій спосіб сприйняття інформації та свою поведінку.
Для того, щоб з’ясувати особливості поведінки людей у групі, я пропоную вам ознайомитись з такою наукою як андрагогіка, яка вивчає особливості освіти, навчання і виховання дорослих, та почитати літературу на тему «психологія мас». Останню тему вивчають уже здавна, адже тут прихована велика влада. Усі великі лідери досконало вміли керувати масами людей. Наше завдання використовувати ці знання на благо самих людей.
Я відібрав багато технік відповідно до досліджень останніх двадцяти років та проаналізував сотні виступів. Це дало змогу поповнити колекцію великою кількістю різних цікавих і практичних фішок. Проте всі вони стають порожніми, якщо не дотримуватися базових основ. Про деякі з них я розповів вам сьогодні.
Що робити далі?
Зіставте свої виступи із цими десятьма ідеями. Наскільки ці поради наявні у ваших презентаціях? Сумніваюся, що вся десятка вже у вашому арсеналі. А тому напишіть план свого розвитку, в якому вкажіть три речі (техніки, ораторські звички), які ви буде прокачувати цього місяця. А коли виконаєте свій план, то в блозі знайдете ще один допис, у якому я запропоную ще кілька ідей для апгрейду вашого спікерського таланту.
Громадяни України! Що ми чуємо сьогодні? Це не просто вибухи ракет, бої, гул авіації. Це…
Фокуси мовлення (мови) - це психологія впливу в чистому вигляді. Якщо уникати надскладної наукової термінології,…
Самопрезентація багатьом дається важко. Здавалося б, що може бути складного у тому, щоб коротко розповісти…
Артикуляційна гімнастика дозволить вам говорити чіткіше, але це лишень технічний бік... Насправді ви отримаєте значно…
Якщо ви хоча б краєм вуха чули про публічні виступи, то про таку людину, як…
Ми щодня розмовляємо. Це для нас стало настільки звичним процесом, що не помічаємо, наскільки важливу…
This website uses cookies.
View Comments