Мова тіла

Як оратору контролювати свій зоровий контакт

Підтримувати зоровий контакт зі слухачами під час публічного виступу дуже непросто. Неодноразово був свідком того, як експерт занапастив свій виступ, бо зі сцени звертався до підлоги чи до стін. Можливо, йому так було комфортніше, але публіка швидко втрачала інтерес до такої презентації.

Спробуймо на хвилину побути в ролі слухача. І перенесемося з конференції до невеличкого кафе, в якому ви спілкуєтесь щодо бізнес-проєкту. Ваш співрозмовник розповідає про свою ідею і плани. Та ось тільки одна халепа – він весь час  дивиться по боках. Невже офіціанти та столики йому цікавіші за вас? Мабуть, ні. Але відчуття у вас будуть не вельми приємні.

Наша енергія там, де наша увага, – цей закон діє як у житті загалом, так і в публічному виступі зокрема. Ви можете в рази підсилити свою презентацію, якщо почнете частіше дивитися на своїх слухачів. Інколи це буває важко, адже…

Ми постійно отримуємо зворотний зв’язок

Спікер не лише говорить зі сцени – за реакцією публіки він завжди може зрозуміти, наскільки слухачі зацікавлені його темою. Та якщо людина на сцені не прагне побачити, в якому стані перебувають слухачі, то страус з головою, запханою у пісок, найкраще описує те, що відбувається зі спікером.

Ключова думка: успішний спікер завжди відкритий до зворотного зв’язку від публіки, бо завдяки цьому він розуміє, над чим варто працювати. А це запорука професійного росту.

Чіпкий погляд

Оратору варто контролювати свій погляд. Під час публічного виступу вам необхідно переводити погляд від одного слухача до іншого. При цьому кожному слухачеві необхідно приділити трішки свого часу. Ви ніби поглядом зачіпаєтесь за людину і говорите повністю до неї. Потім ви переводите погляд на іншого слухача і все повторюється знову.

Кожної миті ви говорите до конкретної людини, а не до загалу.

При цьому важливо переключатися між слухачами в різних частинах аудиторії. Це дасть змогу вам не лише здобути більше довіри, але й краще втримати увагу. А все тому, що буде елемент несподіванки – ніхто не знає, коли ви подивитеся саме на нього.

Чи можна відводити погляд?

Якщо в розмові ваш співрозмовник не відводить від вас погляду, то вам може стати ніяково. Науковці стверджують, що розмова буде значно приємнішою, якщо час від часу ми будемо дивитися вбік.

Спікеру теж можна відводити погляд, тим паче, що вам це буде лише на користь. Річ у тім, що коли ми намагаємося підібрати слово чи продумати, куди у виступі рухатися далі, то мимоволі відводимо погляд в напрямку монотонних об’єктів – стелі, підлоги, стіни. 

Та якщо виступ оратора повністю не підготовлений, то уникати погляду він буде занадто часто. А це своєю чергою призведе до того, що корабель його виступу повільно йтиме на дно. Тому у всьому необхідно знати міру: депутату в обіцянках, а оратору – у тривалості зорового контакту.

Пастка одного слухача

Коли серед аудиторії є людина, яку ми суб’єктивно вважаємо особливою, то підсвідомо ми будемо зосереджуватися лише на ній. Можливо, вам траплялося бачити, як спікер буквально залипав на одному слухачеві та весь виступ говорив лише до нього. 

Якщо в такий момент ви озирнетеся, то побачите, як багато людей в аудиторії дістали свої гаджети та “залипли” у соціальних мережах. Ці наївні люди думають, що будуть СЛУХАТИ спікера і ДИВИТИСЯ фото в інсті. Вони вважають, що ці два процеси не заважають одне одному… але це не так. Сотні експериментів довели, що багатозадачність – це не для людини. Ми максимально ефективні, коли всю увагу зосереджує на одному процесі. І наше завдання зробити, щоб увага публіки цілком і повністю була зосереджена на нас, на наших словах. 

Що робити, коли в залі багато людей?

Масштаби конференцій ростуть – процес глобалізації дається взнаки. І якщо бути оратором – це не випадкова подія у вашому житті, то рано чи пізно ви будете виступати перед великими аудиторіями.

Ораторське мистецтво буде полягати в тому, щоб втримувати зоровий контакт з усім залом. Для цього вам треба ніби випадково переводити погляд між різними частинами залу та «залипати» на окремих слухачах. 

Так, ви не будете бачити тих, хто сидить не біля сцени. Повірте, вони теж не будуть бачити ваших очей, але вони будуть відчувати, що ви дивитесь в їхньому напрямку. І від цього їм буде приємно.

Невелика таємниця великих виступів

Що більша аудиторія, перед  якою виступаєте, то потужніша освітлювальна техніка (софіти). А це має свою ціну – спікер узагалі не бачить слухачів. Зі сцени він  бачить лише чорну стіну і більше нічого. Та якщо він професіонал, а саме таких запрошують виступати на великі аудиторії, то він інстинктивно буде переводити погляд, зазираючи в різні точки цієї порожнечі.

У такі моменти публіка навіть не знає про цей ефект. Усе що люди бачать – це те, що спікер дивиться в їхньому напрямку. А в голові виникає думка: «Клас, він нас побачив. Він говорить саме до нас».

Ораторське мистецтво – це не лише погляд

Під час виступу вам необхідно усім корпусом повертатися в тому напрямку, куди ви дивитесь. І якщо в цей момент ваш погляд буде «чіпким», то працювати більше ні над чим (в плані зорового контакту) не потрібно.

Висновки

Успіх публічного виступу залежить від багатьох факторів. Одним із них є вміння підтримувати зоровий контакт з аудиторією. Навчіться «зачіпатися» за своїх слухачів та час від час переводити погляд. Цілком природно, якщо ви будете дивитися вбік, коли захочете пригадати слово чи змінити напрямок вашого виступу. І пам’ятайте про «пастку одного слухача».

Обирайте сміливі ідеї, які вас запалюють, та діліться ними з іншими. 

Адрій Степура

Тренер з публічних виступів (провів 190+ місячних курсів) та автор книжки "WOW-виступ по-українськи". Поціновувач творчості Стівена Кінга, Фредріка Бакмана та Франка Тілье. Люблю море та степ - це саме ті місця, де оку немає за що зачепитися. Амбасадор калістеніки, мінімалізму та стоїцизму.

Recent Posts

Звернення Президента України Володимира Зеленського 24 лютого 2022 року

 Громадяни України!       Що ми чуємо сьогодні? Це не просто вибухи ракет, бої, гул авіації. Це…

7 місяців ago

Фокуси мовлення: 14 прийомів переконування

Фокуси мовлення (мови) - це психологія впливу в чистому вигляді. Якщо уникати надскладної наукової термінології,…

8 місяців ago

Успішна самопрезентація експерта. Як розповісти про себе на сцені?

Самопрезентація багатьом дається важко. Здавалося б, що може бути складного у тому, щоб коротко розповісти…

1 рік ago

Артикуляційна гімнастика

Артикуляційна гімнастика дозволить вам говорити чіткіше, але це лишень технічний бік... Насправді ви отримаєте значно…

2 роки ago

Камасутра для оратора. 7 порад від Радислава Гандапаса

Якщо ви хоча б краєм вуха чули про публічні виступи, то про таку людину, як…

2 роки ago

Постановка голосу та мовлення. Стратегія

Ми щодня розмовляємо. Це для нас стало настільки звичним процесом, що не помічаємо, наскільки важливу…

2 роки ago

This website uses cookies.