Якщо ви читаєте цей допис, то, мабуть, у вас попереду виступ і ви бажаєте, щоб він пройшов на дійсно хорошому рівні. Якщо ви заміните хаотичну спонтанну підготовку на 4 етапи підготовки публічного виступу, то ризикуєте створити потужну презентацію, яку публіка запам’ятає надовго.
Направду, багато доповідей на семінарах та конференціях виглядають доволі посередніми.
Чому?
Бо хтось з доповідачів не підозрював про існування якогось алгоритму підготовки до виступу, а тому готувався як вмів. А хтось готувався в останню мить, бо не було вільного часу на підготовку. Хоча загально відомий факт свідчить про те, що людина завжди знайде час на те, що їй дійсно необхідне.
Кілька днів тому я був одним зі спікерів на семінарі «Формула компанії: технології ефективного керування». Тому буду описувати тільки практичні речі. Тут ви знайдете як вдалі моменти підготовки, так і опис промахів та інсайтів.
На початку тренінгу з ораторської майстерності я розповідаю про алгоритм створення промови.
Сформувати власне ставлення до виступу.
Крок 1. Сформувати технічне завдання.
Крок 2. Зібрати та впорядкувати інформацію.
Крок 3. Репетиції, репетиції, репетиції.
Крок 3+. Додайте слайди (якщо в цьому є необхідність).
Крок 4. Відпочиньте.
Виступ.
Погодьтеся, що все дуже і дуже просто. А тепер подивімося, який ця послідовність виглядала у мене.
Все розпочалося 3-го лютого, коли я отримав у Фейсбуці запрошення взяти участь в бізнес семінарі. Мені надіслали посилання на опис попереднього заходу, щоб я зміг запропонувати тему свого виступу.
В цей час я саме готував до запуску двомісячний курс під назвою «Боротьба за власну ефективність». У формат семінару ця тема підходила ідеально, тому на ній і зійшлися. А далі почалося «крокування» по драбині з назвою “етапи підготовки публічного виступу”.
Тут жодних проблем не виникло, адже темою я «горів» та й матеріалу було багато. Хоча це може бути не лише плюсом, але й мінусом – коли вибір стає занадто великим, то обирати стає важче.
Чому варто зрозуміти власне ставлення до виступу перед тим, як починати до нього готуватися? Якщо ви бажаєте виступити перед публікою, поділитися власним досвідом чи спостереженнями, то ви не будете відкладати підготовку до виступу на останній день. Але якщо виступити «треба», а не «хочеться», то, скоріш за все, ви знайдете багато важливих справ для того, щоб тільки не готуватися. Ви будете протирати пил, готувати чай чи каву, телефонувати друзям. Нікого випадково не впізнали?
Суть цього етапу зводиться до відповіді на три запитання.
Моя ціль мотивувати слухачів обрати одну із запропонованих порад та втілити її у власному житті.
Учасники конференції – це переважно представники малого та середнього бізнесу. Ймовірно будуть присутні фрілансери та представники млм-компаній.
Кожному спікеру організатори дали 40 хвилин на виступ. Враховуючи, що можуть бути запитання, я орієнтувався на 35 хвилин.
Все почалося зі створення “кістяка виступу” – ідеї чи списку ідей, які будуть основою.
Для себе визначився з двома основними форматами виступів:
Не буду говорити, що один формат кращий за інший. Але для я себе інтуїтивно обрав другий варіант.
Спершу я провів мозковий штурм. Тобто взяв листок-ручку та виписав усе, що приходило до голови при словах «лайфхаки та фішки ефективності». Ідей виявилося багато, тому довелося проводити кастинг. Результати “штурму” мали ось такий спокусливий вигляд:
З кількістю ідей для виступу слід бути обережним. Інколи хочеться дати побільше корисного, але існує ризик перевантажити слухачів інформацією. Тим більше, що я буду виступати в другому блоці, а отже до мене буде сказано вже багато ідей. Традиційно для виступу обирають 3-5 ідей. Я вирішив зупинитися на числі «5». Ось п’ять ідей, на яких я зупинився:
Якщо з основною частиною все було зрозуміло (розповісти 5 ідей), то зі вступом та завершенням довелося покреативити. Існує так званий «ефект краю», який полягає в тому, що слухачі найкраще запам’ятовують початок та кінець.
Варіантів для початку виступу існує дуже багато. Якщо ви бажаєте дізнатися які саме, то зверніться до статті «З чого почати свій виступ?». Собі я запланував у вступі дати визначення поняттю «лайфхаки» та навести кілька фотографій для прикладу. За задумом фотографії мали розсмішити публіку.
У висновку, як правило, підсумовують все сказане, та роблять заклик до дії. Я вирішив зробити завершальну частину цікавішою та відвів для неї цілих 5 хвилин. Структура завершальної частини була наступна:
В останній день я провів 5 репетицій свого виступу. При цьому проговорював текст виступу пошепки навіть тоді, коли готував собі чай. Ввечері відчув, що в результаті таких тренувань голос почав сідати. Важливо: говоріння пошепки є не вельми корисним заняттям для наших голосових зв’язок. Тому його в житті бажано уникати. Або хоча б не вдаватися до нього дуже часто.
Серед усіх етапів підготовки публічного виступу, цей крок не завжди є обов’язковим. Мій виступ був з тої категорії, що потребували якісної презентації.
Тут спасибі організаторам за те, що попросили надати слайди за два дні до проведення семінару. Презентацію робив шість годин. Тут теж було кілька етапів.
Спочатку було бажання використати одну з презентацій, які не так давно придбав в одному інтернет-магазині. Вони зроблені дуже професійно та й коштують 10-20 вічнозелених купюр. Але, поглянувши скільки часу піде на редагування та розбір професійних анімацій, вирішив запозичити лише стиль оформлення.
Ця презентація була для мене експериментом, оскільки більшість тексту на слайдах я замінив зображеннями. Ці сучасні тенденції у заміни тексту графікою знайшли вираження у розвитку інфографіки. Усі основні ідеї вирішив подати у вигляді іконок.
Мабуть, цей етап у підготовці презентації зайняв найбільше часу. Вірю, що ви теж не раз займалися пошуком фотографії, яка б найкраще ілюструвала якусь ідею. Якщо так, то ви знаєте, як багато сміття необхідно перебрати, щоб знайти саме те, що треба. Зате безкоштовно.
Відпочинок – це не значить влягтися на диван та нічого не робити. Відпочинок полягає у зміні діяльності. А тому я спланував свій день таким чином, щоб бути зайнятим в день виступу справами, які не стосуються мого виступу.
Коли оратор готує свій виступ, то він грає роль шеф-кухаря, який готує страву (виступ) для слухачів. При цьому його завдання збалансувати «смачне» та «корисне» (емоції та логіку). Якщо з логікою все дуже просто – це п’ять ідей, які закладені в основу виступу, то над смачним довелося добряче задуматися. В результаті у свій виступ я додав п’ять місць, у яких розраховував на сміх публіки.
За годину до виступу, я згадав жарт «якщо бажаєте щоб ваш чай охолонув за хвилину, то просто сядьте на «хвилинку» в інтернет». Я зрозумів, що він чудово підходить для початку виступу, якщо його сформулювати у вигляді запитання до публіки. Так і зробив. Таким чином «точок для сміху» стало шість.
На виступі Олега Шаргородського, який виступав переді мною, я помітив один цікавий момент. Посеред свого виступу він, розповідаючи про систему відслідковування дзвінків, зробив примітку, що дані можуть надсилатися до системи «Бітрікс24» (основний продукт цього бізнес семінару). Але сказав він це так, ніби щойно слухачі викрили приховану рекламу. Це породило хвилю сміху. Фактично це був один з тих жартів, які актуальні лише в цьому місці та в цей час. Помітивши цей прийом, я одразу додав його до свого виступу, а саме до того місця, в якому я розповідав про фітнес трекер. Мені вдалося відтворити тут саму інтонацію та слова Олега. Сміх в залі повторився.
У процесі підготовки я думав, що якщо з п’яти жартів спрацюють хоча б два, то це б означалося, що«солодка» програма вдалась. Натомість спрацювали усі сім жартів!!!
Сам виступ відбувався в потоковому режимі. Я пам’ятаю як йшов на сцену, а дальше все пішло само собою. Запитання до публіки, слайди, проблематика, ідеї та приклади з життя, малювання на фліпчарті, аплодисменти.
Тільки зараз помітив, що допис вийшов набагато більшим, ніж я сподівався, тому зараз у вас з’явилася нагода сходити на кухню та приготувати чай/каву. Та за кілька хвилин продовжити читання. Для того, щоб розвиватися, потрібно діяти, аналізувати отриманий довід, робити висновки та реалізовувати їх у своїх наступних спробах. От і поговоримо про висновки.
Візьміть ці 4 етапи підготовки публічного виступу та скористайтесь ними наступного разу, коли перед вами постане необхідність зробити дійсно крутий виступ.
Громадяни України! Що ми чуємо сьогодні? Це не просто вибухи ракет, бої, гул авіації. Це…
Фокуси мовлення (мови) - це психологія впливу в чистому вигляді. Якщо уникати надскладної наукової термінології,…
Самопрезентація багатьом дається важко. Здавалося б, що може бути складного у тому, щоб коротко розповісти…
Артикуляційна гімнастика дозволить вам говорити чіткіше, але це лишень технічний бік... Насправді ви отримаєте значно…
Якщо ви хоча б краєм вуха чули про публічні виступи, то про таку людину, як…
Ми щодня розмовляємо. Це для нас стало настільки звичним процесом, що не помічаємо, наскільки важливу…
This website uses cookies.
View Comments