Сучасна риторика
| |

Сучасна риторика. 10 крутих ідей

Сучасна риторика – це не та риторика, яка була кілька тисячоліть назад. Її ціль не змінилася – переконати людей у цінності вашої ідеї. Та змінилися техніки, адже, достукатися досучасної людини – її життя заповнене гаджетами, соціальними мережами та мільйонами справ.

Вимоги до сучасних публічних виступів уже не ті, що були 20 років тому. Хоча яких там 20, – 16 років тому. Адже Фейсбук змінив правила гри, почавши діяти 4 лютого 2004 року. У зв’язку з цим ораторське мистецтво безповоротно змінилося. І ті оратори-динозаври, які виступали ще в дофейсбучну еру, сьогодні приречені вимерти…, якщо не захочуть еволюціонувати. Ось така жорстока ораторська еволюція.

Що робити вам, щоб не потрапити до касти обраних, про яких ніхто завтра і не згадає? У цьому дописі дам кілька порад, що піднімуть вас на кілька щаблів ораторської еволюції. Звісно, якщо ви не обмежитесь лише читанням. Отож, кілька ідей про те, що таке сучасна риторика.

1. Дайте “хліба” і “видовищ”

Ми живемо в епоху інформації. Вона повсюди – відео на ютубі, дописи у фейсбуці, написи на паркані та стіні під’їзду. Кожен обирає своє джерело. Завдяки цьому ми запросто можемо отримати освіту, навіть не вступаючи до навчального закладу – онлайн курс чи індивідуальне навчання у профі дасть змогу вам швидко вирости до експерта. 

Тобто з інформацією (хлібом) у нас проблем немає жодних. Точніше проблема в тому, що того «хліба» забагато, і у багатьох трапляється інформаційне перенасичення.

Але їсти хліб не цікаво, якщо є вибір з варення, масла і різних намазок. Так і з публічним виступом – на суху інформацію можна накласти плястерку емоцій. Я маю на увазі не театральну драму в стилі «О, бідний Йорік, я знав його колись». Люди хочуть справжніх емоцій. 

І тут в пригоді вам стануть жарти, сторітелінг, метафори й ще кілька менш відомих, але від цього не менш потужних технік. Та про них детальніше поговоримо пізніше, адже в цьому дописі хочу вам змалювати загальну картину.

Якщо ви бажаєте додати більше жартів до своїх виступів, то запрошую вас у допис “Як навчитись жартувати”

тост на весілля

2. Ставте питання: «А навіщо це робити?»

Вам не буде складно згадати виступ, на якому спікер розповідав про щось дуже практичне. Але все, що залишилось вам у спадок з цієї презентації, – знання. І більше нічого. Спікер розраховував, що розповість вам,  що робити, й ви це зробите. Але щось пішло не так…

Чи курці знають той сумний факт, що куріння може призвести до раку? О, так. Вони це добре знають, бо читають цей напис частіше, аніж депутати перевіряють стан свого швейцарського рахунку. І що з цього? 

Знання не дорівнюють дії.

Ораторське мистецтво – це вміння впливати та допомагати іншим змінюватися. А без мотивації тут ні туди ні сюди. 

От і спікеру додалося бонусне завдання – не лише розповісти що робити, але ще й дати поштовх до дії – поділитися своєю енергією та баченням. 

Що стане тут вам у пригоді?

Перш за все вміння розповісти про проблему, а вже потім переходити до рішення. Проблема продає рішення – це добре знають усі професійні продавці. І не тільки знають, але й вміють коректно використовувати.

Важливо пам’ятати, що велика кількість проблематики може зруйнувати довіру між вами та аудиторією. Для них ви будете носієм негативу. 

Є ще одна річ, як може підвищити мотиваційність ваших виступів – це сторітелінг. Я вже про нього згадував у попередньому пункті. Розкажіть історію про людину, яка вже скористалася вашою ідеєю й отримала круті результати. 

У цьому плані немає рівних MLM-никам  (від англ. multilevel marketing, MLM – багаторівневий маркетинг). Майже кожен, хто досяг висот на цьому полі, може розповісти свою історію: «Був Іваном, а став паном». Це один з класичних сюжетів, який розповідає про становлення успішної людини, яка колись була ніким.

Детальніше про інтерактив з публікою ви можете прочитати у дописі “Як оратору ставити запитання слухачам”.

3. Риторика онлайн та оффлайн

Прямі трансляції, вебінари, сторіси вже давно стали частиною нашого повсякденного життя. А окрім цього, вони стали платформами для онлайн-виступів. Та думаю, що не здивую вас, якщо скажу, що не всі спікери наважуються себе спробувати в цьому полі.

Карантин, який був породжений панікою COVID-19, спричинив активний розвиток онлайн-спікерства. А тому навіть ті, хто вже роками відкладав вихід у прямий ефір, отримали чарівний пендель. Їхні виступи були так собі, але це не головне. Головне, що ринок онлайну почав швидко розширюватися, а значить і конкуренція за увагу виросла теж. 

Про що це я?

Та про те, що треба якомога раніше напрацьовувати навичку онлайн-виступів. Тут риторика має свої нюанси, фішки та техніки. 

Сучасний спікер має вміти однаково потужно виступати на будь-якій платформі. Він завжди має уважно відслідковувати тренди, постійно вчитися та розуміти особливості кожної онлайн-платформи.

Сучасна риторика

4. Персональний бренд та продажі

У вас може бути різне відношення до цих понять – ви можете ними захоплюватися, ви можете кривитися, коли чуєте ці слова, але ігнорувати силу цих двох стихій не варто.

Публічний виступ завжди був ефективним інструментом створення сильного персонального бренду. Навіть якщо спікер собі не ставив за мету сформувати в головах аудиторії образ експерта, він усе одно робив це.

Які постаті ви пам’ятаєте з уроків історії? Кожна з них рано чи пізно опинялася в центрі уваги та починала говорити. 

І ще кілька слів щодо продажів. 

Ми завжди щось продаємо – ідеї, товари, свою експертність. А тому без деяких принципів продажів (у тому числі й без роботи із запереченнями) вам не обійтись. Тема ця ширша за посмішку Чеширського кота та глибша за Маріанський жолоб, тому в блозі відведу їй не один і не два дописи. Головне наберіться терпіння і ви будете в захопленні від тої інформації, якою я з вами поділюся вже скоро.

5. Уміння працювати з негативом

Тут хотів би вам багато розповісти про те, що таке “чорна риторика”, та поки що обмежимося ключовими ідеями. 

Ми не просто живемо в інформаційну епоху. Ми заражаємося і хворіємо на неї. Завдяки сучасним технологіям живого спілкування стало в рази менше. А інформація, яка блукає серверами всесвітньої мережі, створює досить специфічне мислення в людей, які цю інфу споживають.

Менша соціалізація та специфічна інформація породили такий тип людини, якого гомо-критикос. Або якщо говорити повсякденною мовою – то їх ще називають хейтерами і тролями.

Сумна статистика така: що яскравіша особистість, то більше таких специфічних особистостей поспішають висловити про неї свою «незаангажовану» думку.

Вам до цього необхідно бути готовими – тут є безліч класних та корисних штук. Хоча зараз не буду розповідати усіх класних технік та фішок, та якщо вас ця тема зацікавила, то раджу погуглити поняття «психологічне айкідо». Автор професійно розписав простий алгоритм поведінки в ситуації комунікативної агресії.

6. Магія діалогу

У чому сила Facebook? Чому пости одних людей бачать тисячі користувачів, а пости інших – лічені одиниці? Хтось скаже: “Річ у кількості підписників”. Інші заперечать: “Річ у вмінні писати захопливо”. Треті скажуть: “То просто класні фотки опубліковані”. Відповідей може бути багато. Успіх немає однієї складової. Та серед названих інгредієнтів успішного допису не був названий, як це кажуть американці, “таємний соус”, ім’я якому “інтерактив”. Що менше ваш профіль нагадує радіо і що більше він схожий на розмову двох друзів, то популярнішими будуть ваші дописи.

Виступ спікера – це “живий допис”. Просто його не читають, а слухають та дивляться. Формат інший – а складові ті самі. Про це варто пам’ятати та додавати до свого виступу більше інтерактиву.

Якщо ви прихильник Євгенія Черняка, то знаєте, що всі його публічні виступи проходять у форматі “запитання-відповідь”. Ось він – суцільний інтерактив у публічному виступі. Виступи мільйонера завжди збирають повні зали та мають десятки, а то й сотні тисяч переглядів. Задумайтесь над цим.

Не знаю, чи цей формат підходить під вашу тематику, та якщо ви додасте до своїх презентацій більше інтерактиву, то у виграші будуть усі.

Правила гри змінюються – риторика вже не та, якою ви знаєте її з підручників. А якщо хтось цього ще не усвідомив, то ризикує бути шахістом, який опиняється на футбольному полі з набором шахів у руках. Що йому робити? Про це раніше треба було думати.

Щось схоже відбувається і з публічними виступами. Одні швидко вловлюють тренди та використовують ці знання для інтенсивного руху вперед, інші – наосліп рухаються у звичному напрямку… навіть якщо на них там очікує лише провалля та вічна пам’ять. 

Як бути серед перших та, ненароком, не виявити себе в рядах других?

Тому, продовжуємо вивчати тренди та апгрейди, яких зазнала риторика. 

7. X Æ A-ХІІ

4 травня 2020 року Ілон Маск вшосте став батьком. Сина назвали “X Æ A-ХІІ”. Когось називають на честь дідуся чи бабусі, а когось на честь літака-розвідника. Ось такий ось хайп.

Про імена важливо не лише тоді, коли у вашій сім’ї має народитися дитина. Виступ теж потребує назви. Саме назва може стати тим магнітом, який притягне людей послухати вас.

А чи задумувалися ви над тим, як вони сюди потрапили. З чого почався їх шлях сюди? Адже у кожного є сотні речей, які необхідно було зробити ще вчора.

Для багатьох людей в аудиторії шлях розпочинався з назви вашого виступу – вашої обіцянки, яку ви дали їм, розраховуючи на те, що люди прийдуть та вислухають вас.

Чи задумувалися ви над тим, як назвати ваш виступ? Адже це має значення.

зоровий контакт з аудиторією

8. Ви можете за це жити

Професійний спікер – професія, яка неймовірно швидко почала розвиватися в США в другій половині ХХ століття. Чим особливі представники цієї професії? Усе дуже просто – це люди, які на хліб з маслом, а дехто і на приватний острів заробляють спікерством. 

Вони себе називають по-різному: мотиваційний спікер, трансформаційний спікер, натхненний спікер. Епітети змінюються, іменник залишається константою. Якщо таку людину ви запросите виступити на конференції, то готуйтеся отримати рахунок на к$ 10+

В Україні ринок спікерства тільки зароджується. Тому і суми будуть іншими, і якість рідко коли буде на відповідному рівні. Та якщо ви готові увійти в цю нішу та готові працювати на собою (акторство, дикція, сторітелінг, енергетика, робота з публікою), то ласкаво прошу.

Тут головне пам’ятати, що треба мати розвинену онлайн-платформу, на яку ви зможете перенести всі свої ресурси під час чергового карантину. 

9. На старт, увага, пітчинг

Сучасні виступи все частіше мають на меті мотивувати слухачів до дії. Сучасна публічний виступ – це риторика дії. У зв’язку з цим особливо актуальним стає формат пітчу, короткої промови з метою переконати слухачів у цінності своєї ідеї. 

Це може бути виступ стартаперів перед інвесторами або виступ автора книжки перед видавництвом. В обох ситуаціях пітчинг має на меті об’єднати автора ідеї з людьми, які мають ресурс і готові підтримати втілення ідеї. Так світлі інноваційні ідеї втілюються в реальність та змінюють наші життя.

як втримати увагу публіки

10. В пошуках автентичності

Одного разу, стоячи в довжелезній черзі за київською перепічкою (маю такі гастрономічні гріхи), я впізнав одного чоловіка. Спочатку думав, що помилився. Та придивившись ретельніше, я зрозумів, що це саме та людина, про яку я подумав в перші секунди.

Що змусило засумніватися в моїй першій здогадці? Правильна відповідь – зовнішній вигляд.

Поясню детально.

Хоча особисто не був знайомим з цим чоловіком, та неодноразово переглядав його відео з уроками по розвитку голосу. На екрані я завжди бачив охайно вдягнутого, доглянутого, енергійного чоловіка. А що я побачив у черзі за перепічкою? Я побачив людину, яка одягнена в пом’ятий одяг не першої свіжості та просто жахливе поєднання сорочки, штанів та сандалів.

Це нагадало мені сцену з кінофільму, у якому сім’я, яка не дуже заможно живе, намагається справити враження на гостей, розставляючи по квартирі різноманітні елементи “статусності”.

Я розумію, що у світлі софітів ми прагнемо мати кращий вигляд, ніж у повсякденному житті. Та якщо ця різниця є надто великою, то втрачається останній і, можливо, найважливіший інгредієнт сучасного спікера – автентичність.

Публіка прагне побачити та почути справжню людину, з її болем та щастям, з її переконаннями та мріями. І якщо замість цього люди отримують просто набір “вивірених красивих гасел”, то починають відчувати себе обманутими. Мабуть, чудовим прикладом такої автентичності був Стів Джобс з його білими кросівками, синіми джинсами, чорною водолазкою та ідеєю “думай по-іншому”.

Задумайтесь: у чому ваша автентичність? Наскільки ви змінюєтесь коли виходите на сцену?

Підсумки

Я хотів би сказати, що ці 10 ідей, про які я розповів у двох дописах, – це все, що вам необхідно втілити в життя. І кар’єра успішного спікера вам гарантована. Та ніщо в цьому світі не є настільки постійним, як зміни. Ці 10 ідей дадуть вам фору вже сьогодні. А якщо вам цікаво зазирнути, що буде актуальним для оратора майбутнього, то про це поговоримо в окремому дописі.

Дійте!

P.S. Вірю, що кожен із цих 10 пунктів важливий. А отже, потребує детальної розповіді – покрокових інструкцій та реальних прикладів. Про яку із цих вимог ви хотіли б дізнатися більше?

P.P.S. Напишіть в коментарях відповідь. Для мене неймовірно важливий ваш зворотній зв’язок.

P.P.P.S. А якщо вам цікаво почитати цікаві україномовні  книжки про публічні виступи, то запрошую вас у допис “Книжки про ораторське мистецтво”.


Онлайн-курс “Постановка голосу та мовлення”

Попереду у вас 4 тижні роботи над собою. За цей час ви:

  • розширите свій словниковий запас;
  • виробите стратегію розвитку власного голосу;
  • дізнаєтесь як влаштований голосовий апарат та за рахунок чого ви можете зробити свій глос сильнішим та приємнішим;
  • почнете бережніше поводитись з голосом (голосова гігієна);
  • відчуєте, що голос – це частина вас.
  

Схожі записи

Один коментар

  1. Сповіщення: Вимоги до сучасних публічних виступів (частина 2) - Майстерня Лева

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *