Успішний публічний виступ – це завжди якісна підготовка. Якщо вам необхідно підготувати виступ на вільну тему, то кроки, які я пропоную зробити, готуючись до такої події, допоможуть збільшити ваші шанси на успіх.
Аматори розраховують на випадок, професіонали беруть справу у власні руки та інвестують час у підготовку.
Незалежно від того, чи у вас виступ на вільну тему чи ні, вам необхідно реалізувати такі етапи підготовки до публічного виступу:
Кожен з цих кроків має свої нюанси, нехтування якими, може звести нанівець ваші зусилля. Як зробити вашу підготовку максимально ефективною та оминути найпопулярніші граблі? Про це зараз і поговоримо.
Так, багатьом хочеться одразу кинутися писати план публічного виступу. Вони одразу хапаються за блокнот та кулькову ручку з надією якнайшвидше описати структуру виступу. Це те саме, що застрибнути в автомобіль та поїхати у подорож, не перевіривши наявність бензину у баці. Результат закономірний – ваш залізний кінь зупиниться посеред дороги та не зрушить з місця у відповідь на ваші вмовляння, допоки ви його не нагодуєте.
Пам’ятайте про те, що не потрібно квапитися з написанням тексту промови.
Перед тим, як вирушати в подорож «Підготовка до публічного виступу», необхідно з’ясувати, наскільки багато пального в баці. Тобто зрозуміти, чи є у вас мотивація працювати над складанням майбутньої промови. Тому розпочинати краще з речей екзистенціальних (сподіваюся, що ви прочитали це слово :).
Вам необхідно дати відповідь на запитання: «А навіщо мені виступати?». Усе правильно – зрозумійте свої мотиви. Така наша людська природа: якщо ми щось хочемо, то легко долаємо усі перепони на своєму шляху, а якщо з мотивацією халепа, то будь-яка дрібниця зупиняє наш рух.
З вашого дозволу поділюся однією аналогією, яка показує цінність мотивації.
Вітрильник ваш стоїть у порту. Він наповнений вантажем та готовий до відбуття у пункт призначення.
У цій ситуації є три варіанти розвитку події.
Варіант перший. Дме попутний вітер. Вам залишається лише підняти вітрила та час від часу коригувати шлях корабля, щоб він не зіткнувся з іншим кораблем. Природа дала вам енергію для руху.
Чи досягнете ви омріяної мети? Так. Це лише питання часу.
Це якраз той варіант, коли у вас є багато мотивації. Ви легко справляєтеся з усіма завданнями, кожне з яких наближає до мрії.
Варіант другий. У порту штиль або навіть ще гірше – вітер дме у протилежному напрямку. Ну ось і настав час скористатися веслами. Це буде важко та, долаючи сили природи силою волі, ви досягнете своєї мети.
Варіант третій майже ніхто не розглядає, але він теж має право на існування, – делегувати або відмовитися. Якщо є інший корабель, який вже має заплановану подорож у потрібну країну, то можна йому передати ваш вантаж.
Або просто не беріть вантажу на борт свого вітрильника, якщо маршрут для вас не вельми заманливий.
Одного разу мені в приватні повідомлення написали запрошення виступити на одній з конференцій з темою «Розвиток персонального бренду у Фейсбуці». У той час я публікував цілих 2 дописи щомісяця. Я не сильно переймався цією темою, яку мені запропонували, і не мав у ній жодного досвіду. Підготовка до публічного виступу навіть не розпочалася – я відмовився від пропозиції.
Є в житті моменти, коли від пропозиції публічного виступу необхідно відмовитися. Як часто прокрастинація – це ознака того, що тягнемо ми себе не в тому напрямку, куди б хотіло прямувати наше серце. Еееех!
Цей етап підготовки публічного виступу знаходиться під номер «0». Це ще не підготовка до виступу. Це прийняття рішення про те, чи дійсно необхідно починати підготовку. Адже якщо у нас не буде мотивації стосовно теми виступу, то підготовка буде йти зі скрипом. Або взагалі зміниться прокрастинацією та муками совісті: «Сьогодні знову нічого не зробив».
Готові рухатися далі?
Для того, щоб досягнути мети, вам необхідно передусім оцифрувати її. Технічне завдання – це і є набір таких параметрів. У нашій ситуації необхідно дати відповідь на три запитання:
На яку дію від аудиторії я розраховую?
Неймовірна кількість виступів зазнає краху саме через криво поставлену мету, яка, як правило, звучить так: «Я хочу проінформувати людей про …». Будь ласка, не інформуйте людей. Інформація – це статика. Мотивуйте людей – ставте перед собою мету спонукати людей діяти під впливом отриманої від вас інформації.
Курці проінформовані про те, що куріння вбиває. Які результати? Жодних. Вони продовжують палити, перетворюючись таким чином на рухому рекламу. Тому наше завдання мотивувати наших слухачів ДІЯТИ. Крапка.
Люди мають відчути, що ви звертаєтесь саме до них. Для цього вам необхідно адаптувати свій виступ під ваших слухачів.
Наприклад, вам необхідно підготувати виступ на тему «Розвиток персонального бренду експерта». З цією темою вам необхідно виступити на трьох конференціях з трьома різними аудиторіями – викладачі, підприємці та юристи. І хоча базова структура всіх трьох виступів буде однакова, деталями вони будуть відрізнятися. Кожній аудиторії необхідно буде описати її повсякденні болі та запропонувати свою унікальну картину майбутнього, до якої вона може прийти завдяки запропонованим рішенням.
Класична помилка експертів – вони намагаються дати якомога більше корисного матеріалу своїм слухачам. Тож ми, як правило, отримуємо дві ситуації: спікер говорить дуже швидко (адже треба стільки всього встигнути сказати у відведений час) або у спікера завершується відведений на виступ час саме тоді, коли він дійшов тільки до середини своєї презентації. Печаль та й годі.
Якщо ви чітко розумієте, скільки часу у вас є, то можете більш-менш реалістично зрозуміти, скільки порад міститиме ваша презентація. І жодного швидкоговоріння. Те, що ви встигнете вдвічі більше сказати, ще не означає, що слухачі вдвічі більше зрозуміють.
Інколи ефект зворотний – що більше ви скажете, то менше люди зрозуміють.
Ваше завдання – дістати з голови усі ідеї на тему вашого виступу та розмістити їх у вагонах вашого виступу. У дописі «Структура публічного виступу» я детально розповів про функції кожної з трьох частин: вступу, основної частини та висновків. Як будете мати вільну хвилинку, то прочитайте цю статтю. Обіцяю, що знайдете там багато корисної інформації. А ми поки що повертаємося до генерування ідей.
Як би ви не хотіли сісти й за один раз скласти крутий виступ, у вас цього не вийде. Усі продукти, якими ви захоплюєтеся (тесла, айфон, фейсбук, морозиво в ріжку) колись були кривими й мало чим нагадували те, чим ви користуєтесь сьогодні. Усі ці речі удосконалювалися, еволюціонували.
Ваше завдання для початку створити першу версію плану виступу. А вже згодом почати його удосконалювати. Так крок за кроком ваша презентація стане фантастичною. Ідея проста – для початку проведіть 10 хвилин мозкового штурму.
Як це зробити?
Візьміть аркуш А4 та кулькову ручку. У заголовку записуєте тему свого виступу. Активуйте авіарежим на телефоні та запустіть таймер зі зворотнім відліком на 10 хвилин. Це час, протягом якого ви виписуєте УСЕ, що приходить у вашу геніальну голівоньку, коли думаєте про тему.
Ось речі, які можуть сюди потрапити:
Важливо! Жодного інтернету. Якщо, наприклад, ви згадаєте що на вашу тему є цікаве дослідження, то ви просто записуєте те, що пам’ятаєте про цей експеримент. Згодом, коли час мозкового штурму завершиться, ви зможете зануритися в книжки та інтернет у пошуку детальної інформації.
Ще одна особливість процесу мозкового штурму – це анабіоз внутрішнього критика. Критично важливо, щоб під час процесу генерування він спав летаргічним сном.
І лише коли спрацює таймер зворотного відліку, ви й ваш внутрішній критик проведете кастинг ідей. Усі ідеї, що його пройдуть, ви додасте до структури вашого виступу. Ретельно добирайте ідеї з огляду на знання інтересів вашої аудиторії.
У технічному завданні ви зазначили тривалість вашого виступу. Ваше завдання тепер полягає в тому, щоб перевірити, чи зможете ви вкластися у відведений вам час, розповідаючи у своєму нормальному ритмі про кожен з пунктів плану.
Для приладу, можете з планом у руках, розповісти свій виступ другові. Скоріш за все в час ви не вкладетеся і доведеться забирати ідеї з вашого виступу. Це нормально Пам’ятайте, що підготовка до публічного виступу – це не лише можливість зрозуміти, про що ви будете розповідати, але і визначитися з тим, про що ви говорити не будете.
А далі може трапитися справжня магія…
Чотири роки тому я з дружиною почали займатися створенням дизайну нашого майбутнього помешкання. Ми з головою занурилися у пошук ідей – переглядали Pinterest та кейс різношерстних дизайнерських бюро.
У цей час весь світ для мене змінився. Коли я заходив у свою улюблену кафешку, то ловив себе на думці, що оцінюю їхній інтер’єр. Чи підійде мені така плитка у туалет? А як щодо цієї дизайнерської дерев’яної стіни? Може мені в кухні теж таку зробити?
Так, як був тут сотні разів! Та зараз, намагаючись вирішити завдання, я по-іншому став приймати навколишню реальність.
До чого це я?
Та все дуже просто – якщо ви розпочнете завчасно готуватися до виступу, то тим самим дасте мозку команду – ця тема для мене важлива, шукай інформацію щодо неї. І тоді почне творитися справжня магія – ви будете знаходити чудовий матеріал для свого виступу усюди: у розмові з друзями, у стрічках соціальних мереж, у написах на бігбордах, на чеках зі супермаркетів (але це не точно).
І тут у вас буде можливість перевірити власну рішучість. Адже кількість матеріалу буде збільшуватися, а тривалість презентації – ні.
Вам необхідно буде безжалісно відбирати найкраще. Усі інші ідеї будуть відправлені або на лаву запасних, або, як колись легіонерів, ви надішлете їх у виступи ваших друзів та колег. Поділюся з вами ще одним лайфхаком.
Правило «ВВВ»
Підготовка до публічного виступу передбачає пошук ідей. В Англії вірять, що усі круті ідеї приходять у трьох місцях, кожне з яких розпочинається на «В».
Bath. Згадайте Архімеда, який вигукує: «Еврика!», сидячи у ванній.
Bed. Як часто геніальні ідеї приходять нам уві сні. У народі кажуть: «З проблемою необхідно переспати» або «ранок вечора мудріший». Будьте уважні то тих ідей, які ледь тримаються вашої свідомості в момент прокидання.
Bus. Багато ідей приходять нам під час подорожей. Коли ми рухаємося, то починають рухатися і наші ідеї. Шаблони відходять вбік, а на їхнє місце просяться нові ідеї.
Коли на курсі з ораторської майстерності я згадую про репетиції публічного виступу, то що першим приходить до голови учасникам? Звісно, тренування перед дзеркалом. Будь ласка, забудьте цей вид тренувань.
Це не найвдаліший спосіб розвинути навичку публічного виступу.
Ваше завдання на цьому етапі проговорити текст виступу кілька разів. Завдяки цьому структура презентації краще закріпиться у вашій голові. Змиріться з тим, що як би ви не тренувалися на виступі, ви не розповісте свою тему слово в слово так, як ви робили це на тренуванні.
Пропоную вам три види репетицій (він найпростішої до найскладнішої):
Для цього вам необхідні мінімальні ресурси – час та місце для тренування. Ваша мета – виговоритись. Просто ходіть по кімнаті та розповідайте свою тему, тримаючи перед собою план публічного виступу.
Деякі з учасників моїх курсів зізнавалися, що проводили такі тренування не лише в закритій кімнаті. Доволі часто вони робили це в автомобілі – у дорозі буває багато вільного часу, от і проводять його з користю.
Варіант складніший, ніж попередній, – вам треба зібрати в один час в одному місці кількох друзів, щоб вони вислухали вас та поділилися своїми враженнями.
Як це можна зробити?
Запрошуєте друзів до себе на чай/каву/молочний коктейль. Друзі ні про що не підозрюють. І ось коли усе з’їдено та випито, ви ненароком кажете: «За тиждень маю виступати на одній конференції. Маєте час послухати?». Оскільки вони вже все з’їли та випили, то відповідь їхня буде ствердною. Це принцип «соціального обміну».
Тільки не розраховуйте на ґрунтовний та конструктивний зворотний зв’язок – друзі не завжди в темі вашої професійної діяльності. Та кілька цінних порад дати зможуть.
Мабуть, найпродуктивніший вид тренувань, – колеги володіють цінним професійним досвідом, який має пряме відношення до теми вашого виступу. Є тільки одна проблема – дуже важко зібрати колег в одному місці. Хіба що організувати для них міні корпоратив і запросити їх на піцу. Але тоді ризикуєте, що ваш виступ протестують не лише колеги, а й усі відвідувачі піцерії ).
У книзі «Презентація» Кармін Галло описує, як Стів Джобс, готуючись до презентації нового революційного винаходу, збирав в одному місці усю верхівку компанії й виступав перед ними. Так, їхній час вартував дорого, але від якості презентації залежав успіх усієї компанії.
Тому якщо виступ є дійсно важливим, то докладіть зусилля для того, щоб хоча б один раз виступити перед колегами.
Лайфхак. Репетиції цінні не лише тим, що допомагають краще запам’ятати структуру виступу. Під час проговорювання ви почнете краще усвідомлювати сам матеріал презентації та ще й запустите процес пошуку нових ідей. Будьте готовими, що на цьому етапі до вас на побачення прийдуть нові ідеї, завдяки яким виступ стане дійсно оригінальним та пам’ятним. Інколи під час тренувань виступ можна змінити на всі 99% (лише назва виступу не зміниться).
Спортсмени знають про те, що перетренованість погіршує результати. Тривала підготовка може вам зашкодити. Вона виснажить вас. Саме тому так важливо відпочити перед відповідальними змаганнями.
Те, що ви крутий експерт та досконало знаєте свою теми ще не є гарантією успішного публічного виступу. Адже якщо у вас здадуть нерви й думки почнуть хаотично бродити вашою розумною головою, то хаотичною стане і ваша презентація. Ясно мислю – ясно говорю.
Як вам ідея відпочинку перед виступом?
Звісно це буде неможливо, якщо ви готується за принципом студента – викластися в останню ніч на всю потужність. Можливо, це допомагало вам у ті безтурботні часи, та не зараз. Настав час змінити стратегію.
З цього приводу є чудова історію, яку розповів Роберт Чалдіні у своїй книзі «Переконання. Революційний метод впливу на людей».
Колись у давні часи Роберт вчився в докторантурі. Одного разу і їхній колектив потрапив Алан Чайкін. Він пройшов суворий відбір і за результатами тестів потрапив у компанію Чалдіні.
Одна лише думка не давала спокою автору цієї історії «Як Алану вдалося вибороти першість?». Адже якщо поспостерігати за ним у роботі, то складалося враження, що Чайкін не є ані найталановитішим студентом, ані найнаполегливішим. У чому ж його таємниця?
Роберту Чалдіні довелося докласти чимало зусиль для того, щоб зрозуміти істину – в Алана була своя таємна стратегія у написанні тестів. Точніше у нього було їх дві.
По-перше, він володів швидкочитанням. Як студенти відповідали на запитання тестів? Усе дуже банально – вони відповідали на них почергово. А якщо на їхньому шляху траплялося складне запитання, то це призводило до гальмування. А прості запитання, які були попереду, так і не удостоювалися їхньої уваги.
Натомість Алан Чайкін спочатку швидко пробігав очима по усіх запитаннях, а потім починав відповідати на них в міру наростання складності.
По-друге, Чайкін мав спеціальний ритуал, яким він користувався перед відповідальними екзаменами. Що робили студенти перед написанням тестів?
Звісно, повторювали матеріал. Навіть якщо вони його добре знали. І це, як не дивно, вганяло їх у стрес, що своєю чергою призводив до уповільнення мислення з усіма негативними наслідками.
Алан перед написанням тестів робив дві речі: перераховував свої сильні сторони та згадував свої перемоги.
До речі, якщо ви почнете вивчати стратегії успішних спортсменів, то помітите, що кожен з них приділяє багато уваги позитивному самоналаштуванню перед тим, як вийти на стартову доріжку, ринг чи татамі.
Найважливіше, що ви можете зробити перед виступом, – це усвідомлено подихати, згадати кілька приємних моментів та відпустити ситуацію. Усе, що ви могли зробити, ви зробили.
На заняттях місячного курсу з ораторського мистецтва учасникам необхідно виступати на кожному занятті. Щоб потренуватися у вмінні відпускати контроль ситуації перед виступом, я пропоную їм говорити чарівне заклинання: «Хай йому грець», – що у перекладі на сучасну мову буде звучати: «Хай буде те, що буде».
Професійний оратор, як і професійний спортсмен, добре усвідомлює, наскільки важливою є правильна підготовка до виступу. Перетренованість, як і недотренованість, можуть сильно погіршити результати виступу.
Риторика – це наука, яка потребує від оратора сміливості визначати цілі та наполегливості досягати їх. Сьогодні ми розглянули кроки, що дають змогу перетворити ідею у повноцінну презентацію. Повторімо ключові тези.
Ось основні етапи підготовки публічного виступу:
Кроки підготовки професійного публічного виступу прості для розуміння – залишається лише почати користуватися цим алгоритмом та отримувати результати.
А щоб вам було як застосовувати цей алгоритм підготовки, я написав окремий допис, у якому показав, як готувався до публічного виступу на одному бізнес-форумі. Читайте та практикуйте!
Громадяни України! Що ми чуємо сьогодні? Це не просто вибухи ракет, бої, гул авіації. Це…
Фокуси мовлення (мови) - це психологія впливу в чистому вигляді. Якщо уникати надскладної наукової термінології,…
Самопрезентація багатьом дається важко. Здавалося б, що може бути складного у тому, щоб коротко розповісти…
Артикуляційна гімнастика дозволить вам говорити чіткіше, але це лишень технічний бік... Насправді ви отримаєте значно…
Якщо ви хоча б краєм вуха чули про публічні виступи, то про таку людину, як…
Ми щодня розмовляємо. Це для нас стало настільки звичним процесом, що не помічаємо, наскільки важливу…
This website uses cookies.
View Comments