Багато людей гуглять “Як стати оратором?”. Це, звісно, добре, що вони ведуть пошуки, та ось є одна неприємна новина – не те вони шукають. 

Чому?

Та тому, що вони вже оратори. А шукати їм треба відповідь на інше питання: “Як стати професійним оратором?”. І сьогодні я частково дам відповідь на це запитання. Поговорімо про те, чому круті спікери так легко втримують увагу слухачів годинами, у той час як початківці за кілька хвилин втрачають контакт з аудиторією і з провалом завершують свою презентацію. 

У чому між ними різниця?

А вона в тому, що навіть оратори середнього рівня знають про те, наскільки велика сила захована за вмінням керувати уявою людини.

Проведімо експеримент

Який образ з’явиться у вашій голові при слові «собака». Ви подумали про маленького пекінеса? Рудого спанієля? Великого сенбернара? А можливо, у вашій голові з’явився символ “@”, який фігурує в написанні будь-якої електронної поштової адреси? Не виключаю і того, що хтось міг підібрати до цього слова синонім та згадати когось зі знайомих, у кого свої апетити на кількість партнерів для сексу. Експеримент завершено. І висновків буде декілька. 

По-перше, слова породжують образи. Слова «відпочинок на морі» у когось включать німе кіно. У своїй голові вони побачать пляж та море. У когось в голові спочатку з’явиться звук прибою. У когось – відчуття піску під ногами чи води, коли поступово занурюєшся у воду. У кожного будуть свої образи. Ключова думка – образи будуть. І це будуть образи, які колись потрапили у нашу реальність. Хтось згадував свою останню поїздку на море. А хтось там ніколи не був – але ж бачив образи в інтернеті чи в кінофільмі. Наприклад, я ніколи на свої очі не бачив маяка. Але його образ існує в моїй голові. Тому…

По-друге,  слова породжують образи з досвіду людини. А досвід кожної людини унікальний, як унікальним є візерунок кожної сніжинки. Коли ви скажете: «Він був елегантно одягнений», – то ніколи не будете знати, що саме уявили на тому кінці. Для когось це строгий діловий костюм, біла сорочка, чорні туфлі. А для когось вершиною елегантності буде випрасувана сорочка без плям від кетчупу, яка підібрана за розміром. Ідея тут проста: ви ніколи не зможете точно знати, який саме образ виникне в голові слухача. Що робити? Невже доведеться все детально описувати? Ні, не потрібно. Важливо розрізняти, які деталі можна віддати на розсуд аудиторії, а які конкретизувати. Більш детально ми про це поговоримо пізніше, а поки що пам’ятайте: слова активують образи в голові людини, які базуються на її досвіді.

По-третє, на образі справа не завершується. Образ активує у нас в голові цілу мережу асоціацій, що своєю чергою породжує емоції. І це підводить нас до ідеї, яка є однією з основ комунікації загалом, і публічного виступу зокрема.

Сила спікера в тих образах, які він породжує в головах своїх слухачів.

Зупиніться та ще раз перечитайте попереднє речення. Перечитайте уважно, смакуючи його, обдумуючи та приміряючи до свого досвіду. Це основа-основ, і я ще не раз буду повертатися до цієї ідеї.

Ви йшли вулицею, було спекотно. І ось назустріч вам йде чоловік, який з неймовірною насолодою їсть морозиво. Що далі? Тепер образ морозива засів у вашій голові. Ви йдете до найближчого продуктового магазину та купуєте собі морозиво теж. Ви зараз усвідомили, що відбулося?

Доки ви не побачили чоловіка, ви не думали про морозиво. Та ось у вашому житті з’явився він  зі своїм морозивом – і образ останнього засів у вашій голові. 

Запам’ятайте раз і назавжди

Оратор – він як той перехожий – з’являється на короткий час у вашому житті. Ваші стежки просто перетнулися. З’єдналися в єдину на кілька хвилин чи годин. А що далі? Кожен пішов своїм шляхом, але ви вже не ті, які були до цього. У вашій голові з’явився образ ідеї, про яку розповідав спікер. І вам хочеться цього «морозива». Ви знаєте і відчуваєте, як будете кайфувати, коли воно з’явиться у вашому житті.

Адрій Степура

Тренер з публічних виступів (провів 190+ місячних курсів) та автор книжки "WOW-виступ по-українськи". Поціновувач творчості Стівена Кінга, Фредріка Бакмана та Франка Тілье. Люблю море та степ - це саме ті місця, де оку немає за що зачепитися. Амбасадор калістеніки, мінімалізму та стоїцизму.

View Comments

Recent Posts

Звернення Президента України Володимира Зеленського 24 лютого 2022 року

 Громадяни України!       Що ми чуємо сьогодні? Це не просто вибухи ракет, бої, гул авіації. Це…

7 місяців ago

Фокуси мовлення: 14 прийомів переконування

Фокуси мовлення (мови) - це психологія впливу в чистому вигляді. Якщо уникати надскладної наукової термінології,…

8 місяців ago

Успішна самопрезентація експерта. Як розповісти про себе на сцені?

Самопрезентація багатьом дається важко. Здавалося б, що може бути складного у тому, щоб коротко розповісти…

1 рік ago

Артикуляційна гімнастика

Артикуляційна гімнастика дозволить вам говорити чіткіше, але це лишень технічний бік... Насправді ви отримаєте значно…

2 роки ago

Камасутра для оратора. 7 порад від Радислава Гандапаса

Якщо ви хоча б краєм вуха чули про публічні виступи, то про таку людину, як…

2 роки ago

Постановка голосу та мовлення. Стратегія

Ми щодня розмовляємо. Це для нас стало настільки звичним процесом, що не помічаємо, наскільки важливу…

2 роки ago

This website uses cookies.