Тренінг з ораторського мистецтва

Як обрати тренінг з ораторського мистецтва. ТОП-6 порад.

Тренінг з ораторського мистецтва може стати, як неймовірно успішною інвестицією в себе, яка ще довго буде приносити дивіденди, так і авантюрою, про яку потім будете згадувати, тихо промовляючи: «Ну, хто не помиляється». Як потрапити в категорію інвесторів і не опинитися серед тих, хто шкодує? Про це сьогодні й поговоримо.

Якщо реально подивитися на речі, то тренінги – то дуже незрозуміла штука. Деколи їх може проводити людина, яка навіть ніколи не чула про поняття «андрагогіка». Якщо у вас виникло запитання, що це за хвороба, то радий буду повідомити, що до наук медичних це слово жодного відношення немає. Саме так називається галузь педагогічної науки, яка вивчає особливості навчання дорослих. Та розмова наша не про це.

Тож на ринок навчання виходить багато людей (а з кожним днем їх буде ще більше), які мають невеликий досвід (а інколи досвід – це кілька прочитаних тематичних книжок) і готові ним ділитися за відповідну плату. А відсутність досвіду доволі часто компенсують гучними обіцянками – благо, інформації з маркетингу та копірайтингу є багато.

Оскільки сам проводжу тренінги з публічних виступів, то й поговорити хочу про те, як вибирати такі тренінги. Цей текст буде для вас корисний, навіть якщо перед вами стоїть питання вибору навчання іншої тематики – комунікації, тайм-менеджменту чи в’язання макраме морськими вузлами.

Отже, на що звертати увагу, вибираючи тренінг з ораторського мистецтва?

1.ВІДГУКИ БЛИЗЬКИХ ЛЮДЕЙ

Це, як на мене, найважливіший критерій для того, щоб зрозуміти чи йти вам на запропонований тренінг з ораторського мистецтва. Для цього можете в себе на стіні (звісно, що не вдома) написати: «Порадьте тренінг з публічних виступів», – і очікуйте на результати. Довго чекати не доведеться – ви не встигнете сказати: «Марк Цукерберг створив Фейсбук», – як під вашим дописом з’явиться перший коментар.

Після того, як з’являться перші поради, можете вже в приватних повідомленнях (чи при нагоді в кафе) детальніше розпитати про враження та результати.

Буде круто, якщо ваш знайомий/знайома, пройшли цей тренінг давніше. Бо одразу після тренінгу (а подія це доволі емоційна) враження будуть одні. А ось коли емоції трішки вляглися, то ми зовсім по-іншому ділимося досвідом стосовно пройденого навчання.

2. ХТО ТАКИЙ ТРЕНЕР?

В американській літературі зустрів таке поняття як «своя людина». Це людина, з якою вам комфортно – ви на одній хвилі, у вас схожі переконання та цінності. Думаю, що тренера теж необхідно шукати такого, щоб він був «свій».

Як це робити?

Та все дуже просто.

По-перше, перегляньте FB-сторінку ведучого/ведучої навчання. Це дасть вам трішки розуміння, чим живе ця людина. Звісно, що на соціальні мережі цілком покладатися не потрібно, адже там з’являються найвдаліші фото та найщасливіші моменти життя.

По-друге, відвідайте майстер-клас/відкритий тренінг/вебінар, щоб побачити, чи вам імпонує стиль проведення.

Тренінг з ораторського мистецтва 2

3. ОБЕРІТЬ ЗРУЧНИЙ ФОРМАТ (ТРИВАЛІСТЬ)

Тренінг з ораторського мистецтва може бути у кількох форматах. Важливо розуміти сильні та слабкі сторони кожного з них. 

Майстер-клас (воркшоп) є максимально компактним в плані часу, але на роботу над навичкою не розраховуйте. Тут, радше, ви можете дізнатися про нові підходи та зрозуміти, на якому етапі професійної еволюції/деградації ви перебуваєте. З цим вам допоможе фідбек від учасників майстер-класу. Тут ви також познайомитесь з цікавими людьми, отримаєте відповідь на запитання, яке вже давно вас муляло і не давало спокійно жити, познайомитесь з тренером.

Інтенсив пропонує вам з головою зануритися в тему на день-два-три. Формат чудовий в плані емоційного залучення та дає змогу зекономити час на транспортування своєї особистості до локації навчання, адже не треба часто їздити. Та й години тут, як правило, бувають такі, що оминають дорожні «години пік» (це не про Львів). Мінусом може стати відсутність вихідних, бо інтенсиви полюбляють робити саме на вікенди.

На формат організації довготривалого навчання (хоча б місяць) мало хто наважується, бо і на дорогу треба витрачати багато часу, і мотивації знадобиться значно більше. Перевагою  цього формату буде поступовість у навчанні та можливість попрацювати (або хоча б спробувати) над формуванням навички. Хоча не є прихильником теорії «навичка за 21 день», та переконаний, що цей процес є тривалим і потребує терпеливості та наполегливості.

Засіло в голові (наш формат)Я проводжу навчання з публічних виступів як у форматі інтенсиву, так і місячного курсу. Доволі часто мене запитують, що більш ефективне. Відповім на це запитання цитатою з книжки «Засіло в голові. Наука успішного навчання» (видавництво «Наш формат»):

 «Переваги інтервальних тренувань відомі давно, та розгляньмо ілюстративне дослідження серед 38 хірургів-ординаторів. Вони мали чотири короткі уроки з мікрохірургії на тему мініатюрних судин. Кожне заняття містило теоретичну й практичну частини. Половина медиків прослухала всі уроки за день (так, власне, і побудовані звичайні заняття ординаторів). Решта прослухала ті самі чотири уроки, але по одному, із тижневим інтервалом.

За місяць після останнього уроку ординаторам дали тест: ті, що пройшли інтервальну практику, перевершили колег у всьому — швидше виконували операцію, опанували більше рухів і навчилися зшивати на живих щурах розрізані артерії, що пульсували. Рівень двох груп помітно відрізнявся. Ординатори, які прослухали чотири уроки за день, не просто отримали нижчі бали — 16 відсотків із них непоправно пошкодили судини щурів і не змогли завершити операції.

Чому ж інтервальне навчання дієвіше, ніж концентроване? Річ у тім, що для того, щоб нові знання потрапили в довгочасну пам’ять, потрібен процес консолідації, протягом якого сліди пам’яті (репрезентації нових знань у мозку) зміцнюються, набувають значення і поєднуються з попередніми знаннями. Цей процес триває кілька годин, а може, і кілька днів. Швидкі заняття орієнтовані на короткочасну пам’ять. А щоб надійно опанувати матеріал, потрібен час на ментальні тренування та інші процеси консолідації. Саме тому інтервальне навчання краще спрацьовує. Зусилля, що вимагаються для діставання інформації з пам’яті після того, як вивчене призабулося, дають повторний запуск консолідації, дедалі зміцнюючи пам`ять».

Ось так, поверхнево, пройшовся по форматах навчання. Кожному підійде свій. Формат онлайн-навчання в темі навичкового навчання взагалі не торкаюся, а тим паче відео-тренінгу в записі. Можливо, в одному з наступних дописів поділюся своїми думками стосовно альтернативного навчання у вигляді вебінарів. Та про це згодом.

4. КІЛЬКІСТЬ УЧАСНИКІВ

На мою думку, якщо працює один тренер, то оптимальною буде група з 8-15 учасників. Менше учасників – втрачаємо відчуття публічності, більше – тренер переходить до роботи в парах-трійках, і тоді акцент зміщується в напрямку індивідуальної комунікації, а отже, зникає публічне мовлення.

І забудьте про слово «тренінг», коли учасників збирають в одному залі. Можливо, для теми персональної ефективності цей формат підходить, та не для навчання, в якому кожен учасник має мати можливість на те, щоб спробувати себе в дії та отримати зворотний зв’язок (і від тренера теж). У форматах численної вельмишановної публіки більше проводять конференції, де можна назбирати багато інсайтів та корисних цікавих знайомств.

5. ОБЕРЕЖНО! МАРКЕТИНГ

Багато людей обирають тренінг з ораторського мистецтва користуючись лише одним фактором – це його опис у FB-події чи на сайті. Зазвичай, програми тут детально розписані, а обіцянок  більше, ніж кандидатів у депутати під час виборів. З одного боку, заманливо, з іншого – викликає підозру.

Яких би фантастичних результатів вам не обіцяли та які б відгуки не пропонували, ваше завдання в цих умовах – зберігати холоднокровність. Зосередьтеся більше на темах, які пропонують, та як вони співвідносяться з тривалістю самого навчання. Якщо вам обіцяють за один день навчити робити сальто, сідати на шпагат та збирати картоплю зі швидкістю китайського фермера, то знайте, що розрахований такий опис не на вас, а на когось із тих самих сумнозвісних «The 73%».

Особливо будьте обережні, коли натрапляєте на маркери «МММ-копірайтингу». Ось кілька прикладів.

«Я навчу вас технік, які невідомі 90% ваших конкурентів (ораторів, експертів, хом’ячків)». Звідки такі дані? Невже вдалося зробити таке глобальне опитування.

«Цей тренінг є най…». Використання найвищих ступенів порівняння найчастіше (ха-ха-ха) –  порожні обіцянки. Наприклад, у сервісі GoogleAds (реклама в пошуковій системі Google) заборонено використовувати в оголошеннях найвищий ступінь порівняння. Адже, якщо таку людину запитати: «Ось ви написали, що ваш тренінг є найефективнішим, найпрактичнішим, найрезультативнішим. А з чим ви його порівнювали?». І навіть якщо якісь порівняння були, то радше тренер порівнював свій актуальний тренінг з минулорічним тренінгом свого конкурента.

«Мої тренінги відвідали 7 654 321 учасник». Тут цифру можете підставити самі. Що вона більша, то більшою буде харизма тренера. На мою думку, тренер насамперед мав би сказати про кількість та формат своїх навчальних програм. А про кількість учасників можна говорити, якщо заходів небагато. Інакше цифри починають викликати підозру. І що більше число, то більшою буде підозра.

6. Вартість

Ну, звісно, що і цей параметр має значення. Тут діапазон неймовірно великий, а тому кожен може обрати варіант по своїй кишені. Не можу вам порадити не брати участі в тренінгах, оплата за які нижча від певної ціни або вища. 

Вартість тренінгу не завжди пропорційна його ефективності. Ціна не завжди вказує на те, чи буде тренінг з ораторського мистецтва для вас ефективним. Тут вам необхідно зважати як на свій бюджет, так і на те, як цінна співвідноситься з цінностями, які вам обіцяні тренером.

Підсумки

В сучасних реаліях ринок тренінгів продовжує розвиватися.З’являються нові тренери, які пропонують нові підходи та авторські підходи. Вони завжди оригінальні та не завжди ефективні. 

Якщо ви шукаєте тренінг з ораторського мистецтво, то знайдіть годину-другу для того, щоб прийняти правильне рішення. Згодом час пошуків окупиться в десятки разів.

Свої пошуки розпочинайте з пошуку поради людей з вашого близького оточення. Також варто познайомитись з тренером, відвідавши майстер-клас. Якщо внутрішній голос вам підказує, що це «ваша людина», то дізнайтеся про форми навчання та кількість учасників. Якщо ціна здається надто великою, то, можливо, варто пошукати або щось більш доступне або спробуйте домовитися про ціну. Адже в цьому житті ми отримуємо те, про що можемо домовитися.

Ставте перед собою амбіційні цілі, розвивайте себе та будьте прикладом для інших.

А якщо залишилися ще речі, на які варто звернути увагу, то напишіть їх в коментарях. Можливо, внесу їх у нову версію цього допису. А поки що прощаюся з вами – до скорої зустрічі!


Онлайн-курс “Постановка голосу та мовлення”

Попереду у вас 4 тижні роботи над собою. За цей час ви:

  • розширите свій словниковий запас;
  • виробите стратегію розвитку власного голосу;
  • дізнаєтесь як влаштований голосовий апарат та за рахунок чого ви можете зробити свій глос сильнішим та приємнішим;
  • почнете бережніше поводитись з голосом (голосова гігієна);
  • відчуєте, що голос – це частина вас.
  

Схожі записи

4 коментаря

  1. Мені пора переїжджати до Львова 🙂 ? Хоч на кілька місяців, щоб “прокачати” себе ?
    Було цікаво читати. І так, всі пункти важливі. Цікаві ще ті 36.. звірила б зі своїми)))

    1. Думаю, що якщо буде ще кілька бажаючих, то оформлю допис з продовженням теми.

      Спочатку до Львова. А як тренінги закінчаться, то вже і до Києва можна буде махнути.

  2. Доброго дня Андрій. А все ж можливо ви надумаєте на он-лайн групу?
    Наприклад проведете курс не публічого виступу, а діалогу?

    1. Богдан, дякую за запитання.
      Он-лайн можливо проводити усе. Питання лише ефективності.
      По спілкуванню теж можна проводити тренінги – зум дає можливість розділяти учасників по групах, щоб вони відпрацьовували завдання.
      Якщо ж говорити про публічні виступи, то в он-лайні чудово можна відпрацювати тему підготовки виступу та самоналаштування спікера. Та ще є така річ як “групова динаміка” – в онлайні вона зовсім не така потужна. Це як дивитися концерт в записі і бути на реальному концерті – відчуття зовсім різні. Тому, окремі модулі в онлайні можна проводити, але якщо говорити про повноцінний тренінг з публічних виступів, який дає результат, то потрібен все ж таки оффлайн.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *